Föräldrars upplevelser av samhällets stödinsatser till barn med omfattande funktionsnedsättningar : "uppväxt hemma och sen då?"

Detta är en Master-uppsats från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Denna uppsats presenterar resultatet av en kvalitativ intervjustudie som undersökt föräldrars specifika upplevelser av stöd till barn med omfattande funktionsnedsättningar och intellektuell funktionsnedsättning som växer upp i familjen. Med hjälp av Interpretative Phenomenological Analysis [IPA] och inspirerad av Urie Bronfenbrenners ekologiska systemteori framkom fem teman; kvaliteten i mötet mellan förälder och professionella, dold påfrestning, familjeliv - personlig assistans, barnperspektiv- barnets perspektiv- barnets delaktighet samt stödsystemets utformning och påverkan. Studiens övergripande fynd i resultatet tyder på behov av ett flexiblare stödsystem där föräldrar ges en aktiv del i beslutsprocessen för att tillsammans med professionella utforma stödinsatser anpassat efter det enskilda barnet och dess familj.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)