Sökning: "vad är förtrogenhet"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden vad är förtrogenhet.

  1. 1. Möjligheten att utveckla multimodal kompetens : En kvalitativ studie om lågstadielärares uppfattningar om multimodalitet och bedömning av multimodal kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University

    Författare :Hanna Edvardsson; [2023]
    Nyckelord :multimodal; assessment of multimodality; forms of expression; sociocultural theory; swedish teaching; multimodal; bedömning av multimodalitet; uttrycksformer; sociokulturellt perspektiv; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Barn idag möter ständigt olika kommunikationsmiljöer och behovet att kunna uttrycka sig genom olika uttrycksformer är därför stort. Skolan skall rusta framtida samhällsmedborgare och behöver således anpassa undervisningen utefter rådande samhälle. LÄS MER

  2. 2. Det digitala dilemmat : En kvalitativ intervjustudie om gymnasieelevers uppfattningar och erfarenheter av assisterande teknik som stöd i skola och sitt skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Lena Jönsson; Olof Jennfors; [2023]
    Nyckelord :Assisterande teknik; elevperspektiv; gymnasieskola; strategier; stöd i skrivprocess;

    Sammanfattning : Sammanfattning / Abstract Jennfors, Olof & Jönsson, Lena (2023). ”Det digitala dilemmat”. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. "RÖRELSEKVALITETERNA ÄR JU DET SOM VÄGER ABSOLUT TYNGST” : En intervjustudie om gymnasielärares bedömningspraktik i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Marie Christensson; [2023]
    Nyckelord :bedömarvaliditet; betygsättning; didaktik; idrott och hälsa; idrottsdidaktiska metoder;

    Sammanfattning : Lärare upplever att det kan vara särskilt svårt med bedömning och betygsättning inom ämnet idrott och hälsa. Därav är det av stor betydelse att de som sätter betyg på elevers prestationer förstår och konkretiserar vad som skall bedömas för att en rättssäker bedömning skall vara möjlig. LÄS MER

  4. 4. En litteraturstudie om systemisk-funktionell grammatik och dess möjligheter i undervisningen : Effekterna av goda grammatikkunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emelie Fransson; [2022]
    Nyckelord :Systemisk-funktionell grammatik; metafunktion; metaspråk; språkutveckling; kritiskt tänkande; lärare; grammatikkunskaper;

    Sammanfattning : Systemisk-funktionell grammatik är en ny riktning för synen på språk och grammatik. Den funktionella grammatiken skiljer sig från den traditionella grammatiken genom att fokusera på språkets funktion snarare än vad som anses vara språklig korrekthet. LÄS MER

  5. 5. Samspel kring ett förändrat handledaruppdrag : Lärarhandledares berättelser om samspelets betydelse för utvecklingen av handledaruppdraget

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Erika Wallin; [2022]
    Nyckelord :samspel; lärarhandledare; handledare; praktikhandledare; lärarutbildare; handledarroll; handledning; handledaruppdrag; praktik;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur lärarhandledare samspelar för att ta sig an ett delvis nytt handledaruppdrag när skolan de är verksamma på blir en VI-skola. Syftet med studien är att, genom handledarnas berättelser, undersöka vad samspelet mellan handledarna har för betydelse för handledaruppdragets genomförande och för handledarrollens utvecklande. LÄS MER