Gymnasieskola på distans : Lärares erfarenheter och lärdomar av förändrade arbetssätt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: År 2020 kommer gå till historien som året då en pandemi härjade i världen och gymnasieskolorna rekommenderades att ställa om till distansundervisning. Denna studie undersöker lärares tankar, åsikter och erfarenheter kring distansundervisningen som bedrevs till följd av covid-19 pandemin vårterminen 2020 samt hur det kan användas i framtida undervisning. Studien genomfördes som enkätstudie där enkäten bestod av sju öppna frågor som besvarades av 14 lärare från två olika skolor. Dessa enkätsvar sammanställdes genom att en fenomenologisk analys genomfördes och presenteras i följande nio teman: tidsaspekten, oinspirerande arbetssätt, nya digitala verktyg, fusk, kommunikation, det sociala, strategier för undervisning, utvecklingsmöjligheter och möjligheter för framtiden. Resultatet visar en mångfald av svar från 14 medverkande lärare som beskriver lärarnas syn på möjligheterna och problemen som distansundervisning medför och hur dessa problem kan lösas. Lärarnas tankar, åsikter och erfarenheter av distansundervisning visar på svårigheter att få alla elever delaktiga i undervisningen samt att göra rättvisa bedömningar. En liknande undersökning i större skala, gärna i kombination med elevers tankar och erfarenheter, skulle vara en intressant fortsättning för att belysa de samlade erfarenheterna av distansundervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)