Nyanländ med rätt till utbildning : en intervjustudie om betydelsen av förberedelseklasser

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

Sammanfattning: Varje år kommer ett stort antal barn och ungdomar i skolålder till Sverige. De har alla rätt till utbildning enligt Skollagen och Barnkonventionen. Många av dem börjar sin skolgång i förberedelseklasser eller på Språkintroduktionsprogram. Syftet med den här uppsatsen är att skapa förståelse för den betydelse dessa har för uppfyllandet av rätten till utbildning för nyanlända elever. I studien används en definition av rätten till utbildning, utformad efter Martha Nussbaums teori om förmågor och nyttjandet av dessa, där rättigheten kan anses vara uppfylld först då individer har möjlighet att förstå och tillägna sig undervisning. Åtta lärare i förberedelseklasser och på Språkintroduktion intervjuades och deras utsagor analyserades med hjälp av Pierre Bourdieus teorier om hur en särskild habitus och ett visst kulturellt kapital krävs hos individer för att ha möjligheten att på bästa sätt tillgodogöra sig och dra nytta av den undervisning som erbjuds. Analysen visar hur arbetet i förberedelseklasser och på Språkintroduktion påverkar nyanlända elevers uppfyllnad av rätten till utbildning enligt denna definition, genom att de till exempel får kunskaper om den svenska skolans krav, arbetssätt och uppförandekoder samt grundläggande kunskaper i det svenska språket. Avslutningsvis presenteras alternativet att, istället för att skola nyanlända elever i de färdigheter som idag krävs för att nå framgång i det svenska skolsystemet, anpassa detta efter de kunskaper och behov som varje elev för med sig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)