Motiv och attityder kring videokonferenser och videochat

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Ekonomihögskolan; Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Denna studie undersöker vad för motiv och synsätt det finns för att använda eller inte använda videomedierad kommunikation såsom videokonferenser och videochat och undersöker tanken att det kan ersätta resor. Vi har intervjuat 7 stycken anställda på 7 företag för att få fram hur videomedierad kommunikation används. Studien visar på att det varierar mycket mellan företag hur mycket videomedierad kommunikation som används. De som är positivt inställda och använder mycket videomedierad kommunikation menar att det sparar kostnader och minskar negativ miljöpåverkan och tycker det är ett rimligt alternativ till resor. Samtidigt menar de att kroppsspråket som kan tolkas i ett videomedierat möte leder till bättre kommunikation än via email, telefon eller textchat. Syftet med kommunikationen och dess komplexitet spelar dock stor roll och de flesta väljer kommunikationsmedel beroende på situationen. De negativt inställda till videomedierad kommunikation menar att andra kommunikationsmedel kan kompensera för förlusten av det som vinns med synligt kroppsspråk eller att personliga möten inte kan ersättas. Vår studie pekar på att det finns en rad faktorer som påverkar attityder, bland annat hur bekvämt videokonferenssystemet är och hur likt det är fysiska möten. Att spara på resekostnader, uppfattas som miljövänlig och undvika kommunikationsförlust är de huvudsakliga motiv vi upptäckt för användande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)