Vilka arbetsmetoder finns det för att främja fostran till demokratiska medborgare?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka olika vetenskapliga studier för att besvara vår frågeställning: "Vilka arbetsmetoder finns det för att främja fostran till demokratiska medborgare?" I denna kunskapsöversikt undersöker vi vad forskning säger om vilka arbetsmetoder som en lärare anser vara mest lämplig för att stimulera elevernas demokratiska undervisning. Genom sökningar i olika databaser har ämnesrelaterade sökord använts för att finna relevanta källor på forskningar som berör ämnet om aktivt medborgarskap. Genom hela kunskapsöversikten sätts den demokratiska processen i fokus. Att fostra demokratiska och aktiva medborgare är en livslång lärande process, därför bör demokratisk undervisning börja i tidig ålder. Studierna visar att framställningen av demokrati i samhälls-undervisningen kan läraren uppmärksamma med hjälp av olika arbetsmetoder. Arbets-metoderna kan vara varierande beroende på vad läraren anser vara lämpligt för stunden. Deliberativa samtal kan vara passande vid vissa lägen medan exempelvis grupparbete kan vara mer effektivt vid andra lägen. Kunskapsöversikten lyfter även fram lärarens roll och en trygg arbetsmiljö som bidragande faktorer till elevens utveckling i fråga om att bli en aktiv, demokratisk medborgare. Kunskapsöversikten avslutas med förslag på fortsatt forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)