"Att räcka till" : Pedagogers perspektiv och erfarenheter om inkludering i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka pedagogers definition av inkludering och faktorer som påverkar deras arbete i att skapa förutsättningar för alla barns behov. Genom kvalitativa intervjuer analyserades datamaterialet med tematisk analys utifrån kompensatoriska, kritiska och dilemmaperspektiv. Resultaten visar att inkludering innefattar barns rättigheter, diskriminering, demokratiska värderingar och barns hemmiljö. Lek spelar en central roll och det betonas att alla barn bör inkluderas och få känna sig delaktiga. Definitionen av inkludering beskrivs som utmanande och inkludering i leken involverar att ge barn möjligheter att uttrycka sig och känna sig värderade. Utmaningarna innefattar att hantera barns uppfattning av inkludering och att möta individuella behov inom en stor gruppmiljö. Pedagogerna betonade behovet av att vara närvarande, skapa inkluderande språkmiljöer och använda olika strategier. Sammanfattningsvis strävar pedagogerna efter att skapa en inkludering där alla barn kan delta och utvecklas utifrån sina individuella behov och villkor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)