"Man behöver ju prata med varandra" : Medarbetares förståelse av organisation genom kommunikation

Detta är en Magister-uppsats från Uppsala universitet/Medier och kommunikation

Sammanfattning: Studiens bygger på deltagande observationer och ett antal intervjuer på ett nystartat bolag under peroden 25 januari till 18 mars under sammanlagt 28 dagar. Det huvudsakliga resultat är att visa på ett antal narrativ som förekommer i bolaget. Dessa produceras och reproduceras huvudsakligen muntligt. Med tonvikten på det muntliga blir lokalen en materiell faktor av betydelse, liksom bolaget C-media som finns i samma lokal och därmed fungerar som en referenspunkt. Dessa narrativ och materiella faktorer av betydelse gäller i just detta fall och kan inte ses som något generaliserbart. Resultatet analyseras med utgångspunkt i de teorier inom fältet communicative constitution of communication, med fokus på materialitet och narrativ. Den övergripande slutsatsen är det finns materiella faktorer som kan vara av betydelse för en organisations kommunikation och därmed för organisationens kommunikationsfunktion. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)