TAKK som redskap : En enkätundersökning om pedagogers uppfattningar om arbete med TAKK i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Sammanfattning: Syftet med vår studie är att öka kunskapen om vilka erfarenheter pedagoger inom förskolan har av arbetet med TAKK samt att belysa pedagogers uppfattningar om när de anser att TAKK kan användas för att stötta barn i deras språkutveckling. Undersökningen genomfördes genom enkät som metod. Enkäterna skickades digitalt till slumpvis utvalda rektorer runt om i Sverige. Rektorerna i sin tur skickade enkäterna vidare till sina anställda pedagoger inom förskolan. Den data som samlades in genom undersökningen analyserades sedan utifrån det sociokulturella perspektivet och det salutogena perspektivet. Resultaten i studien visar att pedagogerna uppfattar TAKK som ett användbart verktyg för barns språkutveckling och för förtydligande av kommunikationen men att tiden och pedagogernas varierande kunskap av TAKK är några av orsakerna till att TAKK inte används som en naturlig del i förskolans vardag. Resultaten visar även att pedagogerna oftast använder sig av TAKK i samband med rutinsituationer såsom vid måltider men däremot i väldigt liten utsträckning i samband med barns lek. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)