Bra jobbat! Fortsätt så! : Om att ge återkoppling för effektiv kunskapsutveckling

Detta är en Master-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Återkoppling som praktik i den svenska skolan är en komplex företeelse med många faktorer att ta hänsyn till. Forskare är eniga om att återkoppling är ett nyckelverktyg för att föra lärandet framåt, men det finns många fällor på vägen. Den här studien visar på några olika teoretiska perspektiv kring återkoppling som jämförs med undersökningarna gjorda vid två olika skolor. Syftet med uppsatsen är att undersöka och beskriva hur och varför lärare ger återkoppling. Studien baseras på kvantitativa och kvalitativa undersökningar, enkät och fokusgruppintervju. Resultatet visar att lärare tycker att återkoppling är viktigt men att de ofta upplever tidsbrist som en anledning till att inte ge mer omfattande eller mer frekvent återkoppling till sina elever. Lärarna i studien visade medvetenhet kring effekten av återkoppling men motiverade inte sina val av typ av återkoppling. En möjlig anledning till detta kan vara att utifrån den målstyrda verksamhet som skolan är, kan motivet till återkoppling kopplas till kriterier och mål som på så sätt gör att återkopplingen tjänar som information till eleven kring hur eleven ska nå målen. Vilket kan leda till att informationen i återkopplingen inte bidrar till ökad insikt hos eleven kring sina kunskaper, eller information till läraren om vad eleven kan som är grunden i formativ bedömning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)