Att skapa en plats för återhämtning

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Examensarbetets syfte är att undersöka hur man arbetar för att erbjuda vila och rekreation i fritidshemmet. För att ta reda på det har vi studerat hur arbetet ser ut i planeringsfasen, i utformningen av verksamheten och i arbetet med eleverna. Vi har utgått från en kvalitativ metod i form av intervjuer med lärare i fritidshem. För vår analys har vi utgått från sociokulturell teori kring lärande samt använt oss av begrepp kring språk, kommunikation, miljö och relationer för att förstå och tolka vårt material. Centralt för vår studie har varit komplexiteten i att se varje elev och deras behov, arbeta situationsbaserat och se språk och kommunikation som verktyg för att skapa en lärmiljö som inkluderar alla elever. Genom aspekter av undervisningens intersubjektiva handling har vi tittat närmare på fritidshemmets kontext och den lärmiljö som utformas där. Vårt resultat visar att lärarna har en grundförståelse för begreppen och vad uppdraget med att erbjuda eleverna vila och rekreation innebär, men att det är mer komplext att applicera det i fritidshemmets kontext. Vidare visar studien att lärarna anser att samtalet kring vila och rekreation glöms bort i planeringen eller andra kollegiala möten, vilket kan bidra till att det blir svårt med en medveten uppföljning. Lärarna har olika strategier för att se och lyfta elevers behov, men ramfaktorer och förutsättningar gör att det är svårt att tillgodose. Överlag har vi sett att vila och rekreation får en liten plats i fritidshemmen. Anledningen till detta tror vi beror på flera faktorer som brist på språk, stora elevgrupper, brist på rum och ett mer “skolifierat” arbetssätt. Vi tror att medvetenheten om vila och rekreation behöver bli större på fritidshemmen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)