Genus och val av gymnasieprogram : En studie om genus påverkan på grundskoleelevers val av gymnasieprogram; ur ett vägledarperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

Sammanfattning: Det övergripande syftet med studien är att undersöka vägledares uppfattningar om genus påverkan på grundskoleelevers val av gymnasieprogram samt hur vägledare arbetar med att motverka genus påverkan. Tidigare forskning visar att genus påverkar ungdomar i deras studie- och yrkesval, och de tenderar att göra könsstereotypiska val. Konsekvenser av detta är exempelvis en fortsatt könssegregerad arbetsmarknad och sociala ojämlikheter. Studien utgår från följande två frågeställningar: Hur upplever vägledare att grundskoleelevers val av gymnasieprogram begränsas av genus? Hur arbetar vägledare med att motverka att genus begränsar grundskoleelevers val av gymnasieprogram? För att besvara frågeställningarna genomfördes sex intervjuer med vägledare som arbetar inom grundskolan. Det empiriska materialet analyseras tillsammans med begreppen begränsningar och kompromisser av Linda Gottfredson (1996). Därtill tillämpas STF-modellen av Wendy Patton och Mary McMahon (2006a;2006b), och samtalsskickligheterna av Egan (2014), aktivt lyssnande, utforskande frågor och att utmana. Begreppet genus används i vår studie utifrån Raewyn Connells definition (2009). Även begreppen genusordning och genusrelationer analyseras med empirin för att förklara de studieval ungdomar gör begränsade av genus. Denna studie visar att vägledare upplever att genus begränsar grundskoleelevers val av gymnasieprogram. I synnerhet visas detta i vägledningssamtalen med eleverna. Eleverna upplever sig inte kunna arbeta med ett visst yrke, på grund av dess kön. Vägledare upplever att dessa begränsningar leder till negativa påföljder. Detta handlar om könssegregation på arbetsmarknaden, olika arbetsvillkor mellan könen, och att karriärval görs efter förväntningar från omgivningen snarare än eget tycke. Samtliga vägledare arbetar aktivt med att motverka att genus begränsar elevernas val av gymnasieprogram. En gemensam metod bland samtliga informanter handlar om att vägledarna utmanar eleverna med ett normkritiskt tänkande. Nyckelord: Genus, grundskola, gymnasieprogram, vägledare, vägledningssamtal

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)