Metodframtagning för effektivare störningsanalys

Detta är en M1-uppsats från KTH/Hållbar produktionsutveckling (ML)

Sammanfattning: På avdelningen DM (dieselmotor) på Scania bearbetas de olika typer av motorblock som Scania använder i sina lastbilar. De använder sig av ett störningsdatasystem med syfte att kunna ha störningsfria produktionslinor utav de inrapporterade störningarna. Trots den stora mängden av data som finns i systemet utnyttjas inte de på ett effektivt sätt i störningsanalysen. Uppgiften i examensarbetet är att kartlägga nuvarande metoder för störningsanalys som används på Scania motorbearbetning. Syftet med detta är att hjälpa DM-avdelningen att kunna använda sig av störningsdata på ett bättre sätt. Projektets resultat pekar mot tre slutsatser. Rapporteringssystemet är krånglig och svår för operatörerna att göra vilket är på grund av de olika rapporteringsnivåerna vid rapportering av en störning. Rapporteringen tar onödig tid med tanken på att operatören har många andra arbetsuppgifter. Visa störnings data kategorier tas bort från analysen för att man inte visste hur de kan utnyttjas. Förbättrings förslag till tidigare nämnda situationer blev att utveckla rapporteringssystemet med en sökfunktion. Operatörerna ska kunna rapportera störningar med arbetes mobiltelefoner därmed ska varje maskin ha sin egen QR-code. Störningsdata under kategorien “Fullt Fram” ska analyseras för långa perioder vilket kan hjälpa med utvecklingen av produktionslinan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)