Från hjärtat till hjärnan : En undersökning av pulsträningens roll i skolans undervisning ur ett lärarperspektiv

Detta är en Master-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: Bakgrund- Stillasittande hos barn och ungdomar blir ett allt mer samhällsproblem, därav har skolor velat ta initiativet kring att minska det här problemet. Det har de gjort genom olika former, ett av dem är investeringen av pulspass, som är ett av projekten till att minska stillasittande.Syfte- Syftet med studien är att belysa varför pulspass genomförs och vad som möjliggör det. Ett vidare syfte är att undersöka likheter och skillnader det finns mellan ämnet idrott och hälsa gentemot pulspass samt om ämnet idrott och hälsa påverkas av pulspass och i så fall hur.Metod- Den utvalda metoden för studien har varit intervjuer, där sex olika intervjuobjekt med lärarbakgrunder intervjuats angående sina tankar och reflektioner kring pulspass. Fyra av intervjuobjekten utförde pulspass i sina skolor medan två av intervjuobjekten inte gjorde det. Ramfaktorer med utgångspunkt från inre-och yttre ramfaktorer och praxisgemenskap med utgångspunkt från lärande och social inramning användes vid analys av resultatet.Resultat- Studiens resultat visar att lärarnas uppfattning är att pulspass motiverar och ökar koncentrationsförmågan hos eleverna och att det behövs någon som tar initiativ för pulspass och att tid, lokal och kollegors inställning påverkar. Likheterna mellan pulspass och ämnet idrott och hälsa är att de kopplas till fysisk aktivitet, hälsa och välmående. Skillnaderna är att det finns olika syften där pulspass är något som är kravlöst. Pulspassens påverkan på ämnet idrott och hälsa är att de gynnar ämnet, men att ämnet kan förlora sitt syfte på grund av fel fokus.Slutsats- Slutsatsen är att det krävs en eldsjäl med engagemang för utförande av pulspass och att förutsättningar i form av tid, lokal, hjälpmedel och kollegor spelar en stor roll för drivandet av pulspass. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)