Polisens Kontaktcenter : En nationell polis

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Polisutbildningen

Sammanfattning: Under år 2004 inrättades PKC (Polisens kontaktcenter) i Sverige. I samband med detta fick polisen i januari år 2005 ett nationellt telefonnummer för icke akuta ärenden. Bakomliggande studier visade att det fanns ett behov av att förbättra polisens service och tillgänglighet. Arbetet syftar till att undersöka hur personalen i Norrbotten och Västerbotten upplever sin arbetssituation före kontra efter införandet av ett nationellt kontaktcenter. Vi har därför varit i kontakt med personal som är ansvariga för övervakandet och utvecklandet av PKC i Sverige och intervjuat personal på PKC i de berörda länen för att verklighetsförankra arbetet. Genomgående i det resultat som vi fått fram utifrån våra intervjuer är att personalen upplever sin arbetssituation som mer stressfylld i dagsläget än innan införandet av projektet på grund av underbemanning. Även att personalen blivit tilldelad utökade arbetsuppgifter kan ses som en bidragande orsak till den upplevda stressen. Nationella riktlinjer för verksamheten finns endast i form av projektdirektiv och kan ses som en hämmande faktor i målet att uppnå likvärdig service oavsett varifrån man ringer till polisen. Trivselfaktorn är varierande bland de anställda. Genomgående är dock att man har goda framtidsutsikter för kontaktcenterverksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)