Gymnasieprogram till följd av samhällsklass? : En jämförande kvalitativ studie om hur social klass och genusproblematik legitimerar individers olika val

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Malin Olsson; Nathalie Raita; [2023]

Nyckelord: social klass; genus; gymnasieval;

Sammanfattning: Detta är en jämförande studie vilken undersöker hur social klass och kön tas i uttryck i elevers val av gymnasieprogram och hur dessa skiljer sig mellan två valda samhällsklasser. De valda samhällsklasserna är arbetarklass och övre medelklass och syftet med studien är att se hur valet speglas av individers klassbakgrund och kön samt hur det tas i uttryck i respektive grupp. De frågeställningar studien har besvarat är på vilket sätt social klass och genus tas i uttryck i individers val av gymnasieprogram samt hur individer förhåller sig till såväl omgivning som klass och familj i sina studieval. För att analysera detta används Pierre Bourdieus teori om social klass och habitus, Yvonne Hirdmans genusteori samt perspektivet intersektionalitet vilket bidrar till att kunna analysera teorierna tillsammans. Tidigare forskning på ämnet visar att elever vars föräldrar har eftergymnasial utbildning tenderar att välja studieförberedande program i större utsträckning än elever vars föräldrar inte har eftergymnasial utbildning. Vidare är den könssegregerade arbetsmarknaden ett resultat av elevers studieval vilket visar att individer tenderar att göra studieval baserat på vilket kön de har. Studien är en kvalitativ undersökning och omfattas av tio stycken semistrukturerade intervjuer med elever som går sitt sista år på gymnasiet. Fem av respondenterna tillhör arbetarklassen och resterande fem tillhör övre medelklassen. Resultatet visar att social klass färgar elevers val då utbildning värderas olika samhällsklasserna emellan. Deras upplevelser och berättelser om sina föräldrars engagemang i studierna ser mycket olika ut vilket kan ses som bidragande orsak till de skilda valen mellan samhällsklasserna. Även kön färgar till viss del elevers val och speciellt för individer ur arbetarklassen då de yrkesförberedande programmen är mycket tydligare könskodade än de studieförberedande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)