Lässtrategier i samband med högläsning : Lärarens arbetssätt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Inledning Studies syfte är att undersöka hur lärare arbetar med lässtrategier i samband med högläsning i den svenska skolan. I vår studie utgår vi från två olika frågeställningar där vi ser närmare på hur lärare arbetar med högläsning och även hur lässtrategier används i samband med högläsningen. Syfte I studien ser vi även närmare på hur lärarens roll kan påverka undervisningen. Vilken påverkan läraren har och vilka fördelar det finns för eleverna när det gäller högläsning i klassrummet.  Metod Vi har samlat material och har sammanställt vår studie utifrån sex olika lärare i Sverige, verksamma i årskurserna 4–6. Vår studie utgår från en kvalitativ metod där vi med semistrukturerade intervjuer samlade information från informanterna. Allt material som samlades in transkriberades och sammanfattades in i en tabell.  Resultat Resultatet visar att samtliga lärare arbetar med högläsning i sin undervisning. Hur ofta och när på dagen läraren väljer att läsa högt för eleverna varierar. Samtliga lärare arbetar med lässtrategier i samband med högläsning. Detta menar lärarna förbättrar elevernas läsförståelse och även gör att deras ordförråd ökar. De vanligaste förekommande lässtrategierna som användes av samtliga lärare var lässtrategierna läsfixarna från En läsande klass: förutspå, reda ut oklarheter, ställa frågor, sammanfatta och skapa inre bilder. En läsande klass har figurer och andra namn på lässtrategierna vilket kan göra att läraren själv bestämmer hur och om figurerna ska användas eller inte. I resultatet framkommer det att vissa lärare enbart använder sig av lässtrategier från läsfixarna och andra använder sig av namnen från läsfixarna, exempelvis spågumman som är att förutspå och även bilden på figuren för att få en bättre förståelse. I resultatet visas det tydligt att lässtrategierna används olika men att det oftast sker före, under och efter högläsningen. Samtliga intervjuade lärare menar att det är viktigt med en bra lärarroll i klassrummet och att lärarrollen kan påverka undervisningen. Resultatet visar tydligt att erfarenhet och kunskap gör det enklare att implementera lässtrategier i högläsning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)