Att våga och vilja använda smartboard som ett pedagogiskt redskap Kursansvarig institution: Institutionen för pedagogik och didaktik

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: ___________________________________________________________________________Syftet med vårt arbete har varit att undersöka hur lärare på olika sätt erfar och hanterar smartboard som ettpedagogiskt redskap i sin undervisning. Skolan ska sträva mot att följa de förändringar som sker i samhället ochhar till uppgift att förbereda eleverna för att kunna leva i ett samhälle med snabb förändringstakt. Informations-och kommunikationstekniken har gjort stora framsteg inom både samhälle och skola, där ett av det senastetekniska redskapet är smartboard. Installation av ny teknik kräver dock sin pedagogik. Kompetens, vilja ochengagemang hos lärarna är av stor vikt när det gäller hanteringen och användning av denna.Vår undersökning har gjorts på tre olika skolor och resultatet kan därför inte generaliseras utan är av kvalitativart. Vi har använt oss av klassrumsobservationer med efterföljande samtal för att skapa oss en bild av hursmartboardanvändandet samt inställningen till denna kan se ut i skolor och klassrum. Fokus har legat på läraresom undervisar i skolår f-5.Vi fann att användningen av smartboard inte är fullständig, utan den används till största del som en projektor.Smartboarden fungerar som ett förmedlingsverktyg snarare än ett pedagogiskt redskap, där eleverna själva fårvara delaktiga och interagera med tavlan och varandra. Några av anledningarna till detta är att många lärare visarstor teknisk osäkerhet, avsaknad på vilja och intresse samt saknar fortbildning.Vi har i vår uppsats Att våga och vilja använda smartboard som ett pedagogiskt verktyg, kommit fram till attfortbildning är av stor betydelse för att intresse ska väckas och att smartboarden ska användas. Vilken typ avfortbildning som ges är avgörande, då lärare, precis som alla andra människor, lär sig på olika sätt och har olikaförförståelse. Vi ser det därför som ett fortsatt intressant forskningsområde att studera vilken typ av fortbildningsom ges, om den exempelvis är av förmedlingspedagogisk- eller interaktiv karaktär.1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)