Att undervisa i komposition - en studie av kompositionsundervisningen på Gotlands tonsättarskola

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur kompositionsundervisningen ser ut på Gotlands Tonsättarskola. Jag vill få mer kunskap om hur lärare upplever ämnet komposition och hur de lägger upp sin undervisning. Metoden jag använder mig av är en kvalitativ intervjustudie där jag intervjuar fyra lärare som arbetar med kompositionsundervisningen på Gotlands tonsättarskola. Resultatet påvisar ett kreativt arbetssätt inom undervisningen i ämnet komposition. De individuella kompositionslektionerna utformas efter varje elevs behov. Lärarna strävar efter att skapa en miljö där eleven, i största möjliga mån, själv driver sin lektion framåt och tar ansvar för sin egen utveckling. Materialet som används vid kompositionslektionerna är primärt det musikaliska material som eleven genererar i studierna. Slutsatsen av studien är att skriftliga dokument inom ämnet kompositionspedagogik är sällsynta och att en kartläggning av olika arbetssätt skulle generera mycket kunskap om ämnet. Metodiken som används av informanterna visar drag av majevtik (Ljungar-Chapelon, 2008) genom den samtalsbetonade kompositionsundervisningen, samt att skolan genomsyras av olika deltagarbanor (Nielsen & Kvale, 2000). Studien visar att flera verksamma kompositionslärare saknar kompositionspedagogisk kompetens. Jag ser ett behov av kompositionspedagogik och tycker att Musikhögskolorna i Sverige borde ta ett större ansvar för att belysa ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)