Interventioner för läsutveckling  -En systematisk litteraturstudie om intensivträning för läsutvecklingen hos elever med lässvårigheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Uppsatsen analyserar olika interventionsstudier som undersöker på vilket sätt interventionerna påverkar läsutvecklingen hos elever med lässvårigheter. Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att skapa en sammanställning av forskning som finns inom området. Baserat på uppsatsens forskningsfråga sammanfattas sex olika interventionsstudier. Sammanställningen visar dels på några olika metoder att arbeta med under interventioner, dels vilken effekt interventionsarbetet har för läsutvecklingen hos elever med lässvårigheter. Bland annat redogörs det för en-till-en-handledning och datorspel, som båda visar sig gynna läsutvecklingen för elever med lässvårigheter. Dessutom visar sig kombinationen av avkodning och läsförståelse vara av vikt för att utveckla läsförmågan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)