Strävan efter ett konkurrenskraftigt varumärke, : En fallstudie av Akademisk Omtanke

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

Sammanfattning: I dagens läge har varumärken blivit allt viktigare för företagen. Eftersom konkurrensen på marknaden ständigt ökar måste företagen ständigt utvecklas. Det räcker inte längre att ha den bästa försäljningstekniken eller olika erbjudanden utan nu måste det finns något annat som utmärker produkten/varumärket.Konkurrensen på marknaden ökar och det kommer in allt fler liknade produkter och nystartade företag. Pågrund av detta är vårt syfte med denna uppsats att titta närmare på hur nystartade företag bör bygga upp sitt varumärke för att få det starkt.Det finns många olika teorier och modeller från olika författare om hur företag bör gå tillväga för att bygga sitt varumärke. Man har också utvecklat olika fällor som bör undvikas. Vi har valt att använda oss utav exempelvis Aakers och Melins varumärkesplattform, Aakers identitetsfällor och Kapferers identitetsprisma i den teoretiska referensramen, för att sedan i analysen jämföra empirin med teorin.Med uppsatsen vill vi ta reda på hur ett nystartat företag kan gå till väga för att bygga upp sitt varumärke. Därför valde vi att intervjua företaget Akademisk Omtanke. De är ett tjänsteföretag som hyr ut personal för läxhjälp och barnpassning till behövande familjer.I den teoretiska referensramen har vi tagit upp flera olika teorier och modeller från olika forskare inom ämnesområdet. I slutsatserna diskuterar vi våra slutsatser samt ger förslag på hur företag kan gå tillväga i sitt varumärkesuppbyggande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)