Specialpedagogik

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med den här studien har varit att undersöka hur de organisatoriska, pedagogiska, fysiska och kunskapsmässiga förutsättningarna för att tillgodose elever i behov av särskilt stöd på fritidshemsverksamhet ser ut på skolor i två olika socioekonomiska områden. Vi ville ta reda på om lärare verksamma i fritidshem känner att de har förutsättningarna som behövs för att bedriva en verksamhet där alla elever inkluderas. För att kunna svara på syftet ställde vi oss tre frågeställningar: Vilka pedagogiska, fysiska och organisatoriska förutsättningar har lärare verksamma i fritidshem att bedriva en verksamhet där alla elever får sina behov tillgodosedda? Hur är kunskapsläget gällande specialpedagogik enligt lärare verksamma i fritidshem? Hur skiljer sig möjligheterna och förutsättningarna på fritidshem i centrala Göteborg jämfört med fritidshem i Göteborgs mångspråkiga förort? Utifrån de här frågorna skapade vi en enkätundersökning för att kunna ta reda på hur det kan se ut i fritidsverksamheten i två olika områden. Vi kom fram till att elever i behov av stöd inte alltid får det stöd de behöver och att det är många faktorer som bidrar till det exempelvis organisatoriska-, pedagogisk och fysiska förutsättningar. Majoriteten av informanterna strävar efter att skapa en inkluderande verksamhet för alla elever och slutsatsen av studien ligger i linjen med ett relationellt perspektiv med fokus på elever, omgivning och miljö. Slutsatsen i studien är att det behövs en tydligare struktur och bättre kommunikation med ledning inom verksamheten och att kontinuerlig kompetensutveckling sker för att kunna bemöta alla elever inom verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)