Sökning: "halmstad språk"

Visar resultat 1 - 5 av 167 uppsatser innehållade orden halmstad språk.

  1. 1. Alla barns rätt att nå en högre språklig nivå. : En kvalitativ studie om hur varje barns språkutveckling kan utvecklas genom högläsning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jennie Nilsson; Malin Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Reading aloud; language development; preschool; preschool teacher; sociocultural perspective; zone of proximal development; Högläsning; språkutveckling; förskola; förskollärare; sociokulturellt perspektiv; proximal utvecklingszon;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how preschool teachers work to develop each child's language development in reading aloud situations. Based on the purpose, the following questions were formulated: In what ways do preschool teachers challenge each child individually in their language development in read-aloud situations? and Which factors do the preschool teachers describe as decisive for how the adaptations look in reading aloud situations? To answer the questions, a qualitative method was used in the form of video observations and semi-structured interviews. LÄS MER

  2. 2. En litteraturstudie om motivation och språkutveckling via läsning hos elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nahid Haidari; Lore Kizilarslan; [2024]
    Nyckelord :Läsa; läsförståelse; motivation; ordförståelse; skönlitteratur; språk och språkutveckling;

    Sammanfattning : Forskning visar att läsning bidrar till elevernas språkutveckling, samt har stor inverkan på fantasi och inlevelse. Syftet med detta examensarbete är att undersöka de olika nyckelfaktorerna som berör elevernas läsförmågor. LÄS MER

  3. 3. Delaktighet, inflytande och makt i undervisningen : En kvalitativ studie om barns delaktighet och inflytande i planerad undervisning i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tindra Malm; Madeleine Mollin; [2024]
    Nyckelord :Democracy; Participation; Influence; Power relations; Preschool; Teaching; Demokrati; Delaktighet; Inflytande; Maktrelationer; Förskola; Undervisning;

    Sammanfattning : The study aims to find out how educators in preschool reason about how they give children the opportunity to participate and influence the planned teaching. Since the preschool's governing document touches on these concepts to a large extent, we want to investigate with our study how this is made possible in the preschool's organisations. LÄS MER

  4. 4. Design av sekretessmeddelanden : Hur sekretessmeddelanden kan designas för att främja användares förståelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Marko Cavric; Hampus Isebring; [2024]
    Nyckelord :Privacy notice; understanding; integrity; overview; icons; colors; interactivity; Sekretessmeddelanden; förståelse; integritet; överblick; ikoner; färg; interaktivitet;

    Sammanfattning : Den snabba tillväxten av uppkopplade enheter som samlar in och delar data leder till att användare kommer behöva läsa och godkänna alltmer sekretessmeddelanden för att kunna använda enheter och tjänster. Sekretessmeddelanden är de avtal som definierar villkoren för användning av en produkt eller tjänst och är avsedda att informera användare om insamlingen och användningen av deras data och personuppgifter innan valet att acceptera eller neka fattas. LÄS MER

  5. 5. Lågstadielärares perspektiv på högläsningsaktiviteter : En intervjustudie om lärares didaktiska utgångspunkter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jessie Nilsson; Hanna Sörberg; Emma Sjöstrand; [2023]
    Nyckelord :högläsningsaktivitet; lärare; lågstadieelever; didaktiska modeller;

    Sammanfattning : Föreliggande kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka lärares didaktiska utgångspunkter vid högläsningsaktiviteter i förskoleklass, årskurs ett, två och tre (F-3). För att ta reda på lärares didaktiska utgångspunkter utgår studien från frågeställningarna vilka didaktiska val ligger till grund för lärares högläsningsaktiviteter och på vilka sätt genomför lärare högläsningsaktiviteter. LÄS MER