Sökning: "högläsningsaktivitet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet högläsningsaktivitet.

  1. 1. Lågstadielärares perspektiv på högläsningsaktiviteter : En intervjustudie om lärares didaktiska utgångspunkter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jessie Nilsson; Hanna Sörberg; Emma Sjöstrand; [2023]
    Nyckelord :högläsningsaktivitet; lärare; lågstadieelever; didaktiska modeller;

    Sammanfattning : Föreliggande kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka lärares didaktiska utgångspunkter vid högläsningsaktiviteter i förskoleklass, årskurs ett, två och tre (F-3). För att ta reda på lärares didaktiska utgångspunkter utgår studien från frågeställningarna vilka didaktiska val ligger till grund för lärares högläsningsaktiviteter och på vilka sätt genomför lärare högläsningsaktiviteter. LÄS MER

  2. 2. Solrosens livscykel - solrosens resa från frö till blomma : En studie om hur drama, bild och undersökande verb kan bidra till lärande i en högläsningsaktivitet om växternas livscykel hos äldre barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofia Almén; Ronja Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Drama; drawing pictures; exploring verbs; nature science in preschool; storytelling; Drama; bild; högläsning; naturvetenskap i förskolan; undersökande verb;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka äldre barns kunskapsutveckling efter högläsning i kombination med undersökande verb samt de estetiska lärprocesserna drama och bild i undervisning om solrosens livscykel.  Vi har undersökt om högläsning med fokus på undersökande verb, bild och drama i kombination med varandra har en påverkan på äldre förskolebarns lärande av naturvetenskap. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares förhållningssätt till digitala lärplattor vid högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Maria Möller; Sanna Högberg; [2022]
    Nyckelord :Digital lärplatta; Förhållningssätt; Förskollärare; Högläsning och Lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en djupare förståelse för förskollärares förhållningssätt tilldigitala lärplattor vid högläsning på förskolan. Studien fokuserar på att undersöka förskollärarens förhållningssätt till digitala lärplattor i samband med högläsning, utvecklingoch lärande samt hur digitala lärplattor påverkar högläsningen. LÄS MER

  4. 4. Högläsning i förskolan : En intervjustudie om förskollärares syn på syftet med högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lina Berg; [2022]
    Nyckelord :language development; language; literature; phenomenography; preschool; reading aloud; fenomenografi; förskola; högläsning; litteratur; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till mer kunskap om högläsningen i förskolan samt få en inblick om förskollärares uppfattningar om ämnet. En kvalitativ metod har använts för att samla in den information som behövts till denna undersökning. Denna studie tar stöd från förskollärares uppfattningar och åsikter. LÄS MER

  5. 5. Prioriteringar kring högläsning : Intervjuer med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Charlotta Mathwig; [2016]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; högläsning; proximal utvecklingszon; förskolans läroplan; språkut-veckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett pedagogiskt perspektiv ta reda på hur förskollärarna använder sig av högläsningen i sin verksamhet. I den här studien undersöks om högläsningen får samma prioritet som den övriga pedagogiska aktiviteten och hur förskollärarna arbetar utifrån läroplanens mål när de planerar en högläsningsaktivitet. LÄS MER