Etiken i tekniken. Sociala robotar, utbildning och etiska konsekvenser – ett lärarperspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Författare: Annie Landerberg; Rebecca Larsson; [2022-10-17]

Nyckelord: sociala robotar; robot; AI; Utbildning; Lärare; Etik;

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att undersöka lärares resonemang kring framtida användning av sociala robotar i utbildningen. Vidare är avsikten att utforska innebörden och ytterligare klargöra implikationerna av etiska konsekvenser av att använda sociala robotar i utbildningen. Teori: Studien utgår från moralfilosofin med särskild tonvikt på dess tillämpning inom tekniken. Vidare presenteras det utilitaristiska perspektivet för att ta itu med etiska frågor relaterat till robotanvändning i utbildningen. Metod: Studiens metodologiska ansats består av kvalitativa intervjuer i form av fokusgrupper med nio lärare fördelat på två olika grundskolor i Västra Götalands län. För att analysera datamaterialet används en tematisk analysmetod. Resultat: Resultaten redovisas under fyra teman: Robotens roll och användning, Integritet och mänskliga rättigheter, Ansvar och Social och emotionell anknytning. Det första temat inrymmer både möjligheter och begränsningar som deltagarna relaterade till inträdet av sociala robotar i skolan. Fokusgrupperna diskuterade framför allt effektivitet och individanpassning som ställdes mot robotens lågeffektiva bemötande och en ökad arbetsbörda. Det andra temat innefattar etiska farhågor som kan inskränka på elevernas integritet: behandling av data, förtroende och diskriminering. Det tredje temat gav upphov till problematiken relaterad till ansvarstagande i en praktisk klassrumssituation och i förhållande till ekonomiska frågor som implementeringen av ny teknik för med sig. Det sista temat behandlar lärares farhågor och faktorer som påverkar i vilken grad eleven skapar en förtroendefull relation till roboten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)