Great design experiences don’t happen by accident - En kvalitativ studie om design av upplevelser i Surface-computing system

Detta är en Kandidat-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Användarupplevelser är en gren inom användbarhetsområdet som på senare år kommit att studeras alltmer. Orsaken till detta är att ny teknik medför andra krav på produkter än att produkter som sådana ska vara lätthanterliga. Produkten kan likväl ha som syfte att vara rolig att använda sig av. Studiens syfte var att studera användarupplevelser beträffande Surface-computing teknologi. Företaget Interactive Institutes innovativa Surface-computing produkt Virtual Autopsy Table fick exemplifiera Surface-computing teknologi i publika miljöer. Genom att använda denna uppmärksammade produkt som underlag är syftet att undersöka vilka designmoment som kan anses vara kritiska för upplevelsebaserad design. Studiens frågeställning blev: Vilka riktlinjer kan tas fram för att vägleda en designprocess att bli mer fokuserad på användarupplevelser vad gäller Surface-computing system? Med utgångspunkt från studiens datamaterial, så var en del av studiens syfte att ta fram riktlinjer. Tillvägagångssättet var att utföra observationer av användare och analysera datan för att vidare ta fram riktlinjer för design. Dessa riktlinjer är ämnade att vara vägledande för framtida designarbete av Surface-computing teknologi i publika miljöer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)