”Det vore fantastiskt att kunna erbjuda mer av vad barnen önskar!” : En studie om barns inflytande i utformningen av förskolans utomhusmiljö, utifrån hur förskollärare definierar barns inflytande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Didaktik

Sammanfattning: Syftet med undersökningen var att undersöka barns inflytande i utformningen av förskolans utomhusmiljö, utifrån hur förskollärare definierar barns inflytande. De frågor som ställs är: hur förskollärare beskriver barns inflytande, hur förskollärare ger barn inflytande i utformningen av förskolans utomhusmiljö och vilka utmaningar förskollärare ser med barns inflytande i utformningen av förskolans utomhusmiljö. Metoden som har använts i studien är kvalitativ webbaserad enkätundersökning med svar från tretton yrkesverksamma förskollärare från olika delar av Sverige. Barndomssociologiska utgångspunkter med teoretiska begrepp har använts i analysen och diskussionen av resultatet. En tematisk analysmetod har använts för att analysera datamaterialet. Resultatet av studien visar att förskollärare beskriver barns inflytande som att barnen får uttrycka sina åsikter och vara delaktiga i beslut som berör dem. Förskollärare ger barn inflytande i utformningen av förskolans utomhusmiljö genom ett tillåtande förhållningssätt, genom att utgå från barns intressen, demokratiska beslut i barngruppen, observationer och kartläggningar samt samtal och reflektioner. Utmaningar som förskollärare ser med barnens inflytande i utformningen av förskolans utomhusmiljö är regler och risker, ekonomi och otillräcklighet från förskollärarnas sida. Förskollärares förhållningssätt och förutsättningar är avgörande faktorer för att barn ska kunna ges möjlighet till inflytande i utformningen av förskolans utomhusmiljö.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)