Plats på scen för recensionerna : En undersökning om teaterrecensioners innehåll i svensk dagspress

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Sättet man skriver recensioner på är väldigt fritt, det finns egentligen inga regler. Syftet med den här uppsatsen är att studera hur olika teaterrecensioner är uppbyggda – vad som står, på vilket sätt man skrivit och i vilken utsträckning man diskuterar olika element. Tidigare studier som granskat recensioner i Stockholms dagspress mellan 1890 och 1941 har påvisat att det är skådespelarna och handlingsreferaten som får den största platsen i recensionstexterna, och det finns indicier som tyder på att recensionerna som skrivs och publiceras idag inte ändrats särskilt mycket jämfört med dem som skrevs för hundra år sedan. Det är vad som ska undersökas och benas ut i den här studien. Ett svar på hur man skriver en recension idag i svensk dagspress, vilka yrken och yrkesgrupper som diskuteras i texterna, på vilket sätt det görs och även hur andra områden runt om dessa yrkeskategorier kan omnämnas i recensionerna. Undersökningen har gjorts via kvantitativ innehållsanalys som blandats med kvalitativ textanalys när varje kategori sedan studerats närmre i varje text. Sist analyseras också hur recensenterna skriver inledande och avslutande stycke i respektive text, samt vad de satt för helhetsomdöme på den teaterpjäs de sett. Materialet som används är trettio texter från fem olika stora dagstidningar runt om i Sverige med recensioner som publicerats under 2009, 2010, 2011 och 2012. Vad som kunde konstateras när den här undersökningen var genomförd var att de två huvudområden man fokuserat på sedan tidigare – skådespelarinsatserna och att återberätta handlingen av pjäsen, fortfarande låg i framkant och upptog mycket plats i recensionerna, men att yrkesgrupper som scenografer och deras scenografi samt regissörer och regi diskuterades eller i alla fall omnämndes i högre utsträckning än förr, och att det generellt inte fanns så många recensioner där det var en kategori som tog fokus helt och hållet. Slutsatsen man kan dra utifrån denna undersökning är att huvudfokus på skådespelare och handling fortfarande finns kvar, men att detta omskrivs med nyans av andra iakttagelser idag. Dessa överskuggar andra yrkesgrupper, till exempel de som arbetar med dekor, ljud eller ljus och som aldrig eller mycket sällan får något utrymme i recensionstexterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)