Föräldrars upplevelse av insatsen föräldrakoordinator.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Avdelningen för kliniska vetenskaper; Linköpings universitet/Hälsouniversitetet

Sammanfattning: Föräldrakoordination är en barnfokuserad alternativ konfliktlösningsmetod som praktiserats i Sverige sedan 2009. Denna intervjustudie har undersökt separerade föräldrars upplevelse av att få stöd i sitt föräldrasamarbete av en föräldrakoordinator. Intervjuer har genomförts med sju föräldrar som haft insatsen föräldrakoordinator under minst sex månader. Samtliga deltagande föräldrar har flera års erfarenhet av svårlösta konflikter med den andra föräldern och har tidigare provat andra former av konfliktlösningsinsatser. Resultaten visar att föräldrarna upplevt metoden som hjälpsam när det gäller att öka samarbetsförmågan, sänka konfliktnivån och förbättra barnens mående. Flertalet av de intervjuade föräldrarna beskriver att de upplevt att det framförallt varit hjälpsamt att få stöd med att strukturera kommunikationen dem emellan. Att ha tillgång till mer information om de gemensamma barnen har förbättrat såväl föräldraskapet som relationen till barnet. Att slippa sitta i gemensamma samtal, att få göra skriftliga överenskommelser och att föräldrakoordinatorn haft ett tydligt barnfokus i samtalen tas också upp som hjälpsamt. Föräldrarna beskriver att det för att nå dessa resultat är viktigt att föräldrakoordinatorn kan förhålla sig neutral i konflikten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)