Sökning: "60-talister"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet 60-talister.

  1. 1. "Va? Har du inte Facebook?" : En kvalitativ intervjustudie om svenska 60-talisters användning av Facebook

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Benjamin Onemark; Cajsa Yxell; [2023]
    Nyckelord :Facebook; svenska 60-talister; vardaglig användning; Uses and gratifications; generationsteori;

    Sammanfattning : Målet med denna studie är att genomföra kvalitativa intervjuer med svenska 60-talister och undersöka hur och varför de använder Facebook, med särskilt fokus på deras användning utifrån ett Uses and gratifications-perspektiv och ett generationsteoretiskt perspektiv. Syftet med studien är att bidra med fördjupad kunskap om 60-talisters tankar och upplevelser kring Facebook, deras vardagliga Facebookanvändning, samt om varför de använder applikationen utifrån ett Uses and gratifications-perspektiv och ett generationsteoretiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. SWIPEA UPP ELLER SCROLLA FÖRBI?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Victoria Drake; malin Eklöf; [2022-08-01]
    Nyckelord :Sociala medier; Instagram; generation X; reklam; 60-talister; riktad reklam; riktad marknadsföring.;

    Sammanfattning : During the last decade, social media has become an increasingly important part of our everyday lives, as has the advertising that we are fed daily on various platforms and social networks. The advertising on Instagram has almost become as much a part of our daily feed as our friends' updates, and it seems to be even more and more. LÄS MER

  3. 3. Mansframträdandet - samtal om tillblivande av maskulinitet i fokusgruppsintervjuer med 60-talister och 90-talister

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Jennifer Nicolaysen; [2022]
    Nyckelord :maskulinitet; genustillblivande; sexualbrottslagstiftning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Med hänvisning till statistik som påvisar en ökning av både antalet anmälda och lagförda våldtäkter efter senaste reformen av sexualbrottslagstiftningen ämnar denna uppsats skapa förståelse för den del av maskulinitetstillblivandet som resulterar i ett problematiskt beteende. Genom att intervjua fokusgrupper av män från två olika generationer har studien strävat efter att med hjälp av en tematisk analys skapa förståelse för hur maskuliniteten etableras samt vad som skiljer etablerandet av maskulinitet mellan olika generationer, såsom generationsbegreppet definieras av Mannheim. LÄS MER

  4. 4. 60-talisters och 90-talisters syn på fenomenet organisationskultur : En jämförande studie

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Linda Ledin; Sofia Haraldson; [2019]
    Nyckelord :Organisationskultur; Generationer; 60-talist; 90-talist; Artefakter; Normer; Värderingar; Grundläggande antaganden;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte: Syftet med studien är att undersöka fenomenet organisationskultur och få en förståelse för hur värdefullt och betydelsefullt det är hos äldre (60-talister) respektive unga (90-talister) på deras arbetsplatser. Vidare vill vi undersöka om det finns några likheter och eller olikheter när det gäller 60-talisters och 90-talisters syn på fenomenet organisationskultur. LÄS MER

  5. 5. Köpt, ägd och förtjänad – en studie om attityder gentemot olika reklamtyper på Facebook

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Albin Yngve; Anton Fridolfsson; [2015-02-10]
    Nyckelord :köpt media; ägd media; förtjänad media; köpt reklam; ägd reklam; förtjänad reklam; sociala medier; Facebook; display ads; viralmarknadsföring; digital natives; digital immigrants; riktad marknadsföring; targeting; banner blindness; reklamundvikande; word-of-mouth;

    Sammanfattning : Titel: Köpt, ägd och förtjänad – en studie om attityder gentemot olika reklamtyper på Facebook. Författare: Albin Yngve och Anton Fridolfsson Uppdragsgivare: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet. LÄS MER