Sökning: "Intellektuella funktionshindrade"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Intellektuella funktionshindrade.

  1. 1. Sex på lika villkor : En intervjustudier om sexualitet och funktionshinder

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Sofia Persson; Rodrigo Gomez Soto Gomez; [2023]
    Nyckelord :Disability; LSS; normalization; power; sexuality; Funktionshinder; funktionsnedsättning; LSS; makt; normalisering; sexualitet;

    Sammanfattning : This thesis is a qualitative study based on six interviews with professionals in different disability functions within The Swedish Act concerning Support and Service for Persons with Certain Functional Impairments (LSS). The purpose of this study is to see how the functions within LSS work with sexuality and to what extent the staff at the facilities have the opportunity to support the users in their sexuality and intimate relationships. LÄS MER

  2. 2. “För ett och ett halvt år sedan gick jag in i väggen men det är ganska normalt när man har ett barn med särskilda behov” : En kvalitativ studie om samhällsstödet för vårdnadshavare till barn med LSS-insatser i relation till ekonomi och mående

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Amanda Eyob; Romejsa Abubeker; [2023]
    Nyckelord :Guardian; Intellectual disability; Disability; Autism; LSS; Support; Vårdnadshavare; Intellektuell funktionsnedsättning; Funktionsnedsättning; Autism; LSS; Stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att vara vårdnadshavare till ett barn med intellektuell funktionsnedsättning - och/eller autism kan vara ett krävande arbete. I många fall handlar det om att ansvara för barn med omfattande omvårdnadsbehov som vida överstiger det normala både vad gäller barnets intellektuella utveckling och barnets förmåga till sociala interaktioner. LÄS MER

  3. 3. Funktionshinder och Media : En kvalitativ studie om mediabilden av funktionshindrade

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Natcha Wattanaputtakorn; Frida Persson; [2020]
    Nyckelord :Fysisk funktionsnedsättning; Intellektuellt funktionshinder; Mediabild; Normalitet; Funkoförbi;

    Sammanfattning : Funktionshindrade är en underrepresenterad grupp i media, samtidigt bidrar media till att förmedla uppfattningen om funktionshindrade till samhället. Media är en samhällskultur som påverkar samhälleliga normer samt strukturer mot funktionshindrade. LÄS MER

  4. 4. Hur ser delaktigheten ut inom LSS?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Gordana Fimiani; [2019]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; autism; delaktighet; inflytande; självbestämmande; arbetssätt och metoder; kommunikation; särskilt boende; gruppboende; särskild service;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur delaktigheten ser ut på särskilda boenden vilka regleras genom Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Lagstiftningen omfattar personer med intellektuella och psykiska funktionsnedsättningar som är i störst behov av samhällets stödinsatser för att kunna erhålla en god livskvalitet. LÄS MER

  5. 5. ”Love all serve all” : En kvalitativ studie av intellektuellt funktionshindrade elevers möjligheter att lära och delta i en skola för alla

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nathalie Fyhr; Johnny Behrnetz; [2016]
    Nyckelord :Intellektuella funktionshinder; en skola för alla; lärande; delaktighet; integration; inkludering; kategorisering; styrdokument; styrning; styrkedjor; särskilda anpassningar; möjligheter; hinder; specialpedagogik; kvalitativ metod; disciplin; sociokulturellt perspektiv; kategorisk perspektiv;

    Sammanfattning : Intellektuellt funktionshindrade elever har en lagstadgad rätt att växa upp utan diskriminering, att bli delaktiggjorda i sitt lärande och att bli omfattade. Men har skolan förutsättningar att lyckas med uppdraget? Studien undersökte hinder och möjligheter för intellektuellt funktionshindrade elevers lärande och delaktighet i den svenska grundskolan på såväl individ- som systemnivå. LÄS MER