Sökning: "Makro"

Visar resultat 1 - 5 av 173 uppsatser innehållade ordet Makro.

  1. 1. Multi-crop solutions for sustainable agriculture : A Minor Field Study in Ratchaburi, Thailand

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :David Sigge; Filip Borgström; [2023]
    Nyckelord :Minor Field Study; sustainable agriculture; multi-cropping; responsible production; Ratchaburi; Thailand; Minor Field Study; hållbart jordbruk; biologisk mångfald; hållbar production; Ratchaburi; Thailand;

    Sammanfattning : Agriculture is facing many challenges, such as decreased biodiversity, soil erosion, water scarcity, and social inequality, because of industrial farming and its focus on high yields at the expense of sustainability. This also includes Thailand and the province of Ratchaburi. LÄS MER

  2. 2. Multimodala representationer av fotosyntes och cellandning i NO-läromedel : En kvalitativ läromedelsanalys av biologi- och kemiläromedel för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amanda Nygren; [2023]
    Nyckelord :Fotosyntes; cellandning; representationer; läromedel; biologi; kemi;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i semiotik och multimodalitet syftar denna studie till att bidra med ökad kunskap om hur fotosyntes och cellandning presenteras och uttrycks i biologi- och kemiläromedel. Urvalet bestod av två förlagsproducerade läromedel med olika upplägg där ett begränsat antal sidor analyserades baserat på dess innehåll av multimodala representationer. LÄS MER

  3. 3. Influencers och konsumenters köpbeteende på TikTok : En kvantitativ och kvalitativ undersökning på köpbeteenden hos konsumenter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Melis Cetin; Mickaela Georges; [2023]
    Nyckelord :Influencer marketing; TikTok; Sociala medier; Mikro-influencer; Makro-influencer; Source credibility;

    Sammanfattning : As the development of digitization becomes more extensive and integrated into our daily lives, it shapes people around the world. This influence extends to how we create value, communicate, and consume. LÄS MER

  4. 4. DIGISKUA : "Vi får lära eleverna att det är OK att misslyckas." En studie om ämneslärares upplevelser av utvecklingsarbete på vetenskaplig grund i särskild undervisningsgrupp.

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Zahra Motavalli; [2023]
    Nyckelord :school development project; agency; teachers experiences; language development; digitization; social constructivism; inclusion; special education; skolutvecklingsprojekt; agency; lärares upplevelser; språkutveckling; digitalisering; socialkonstruktivism; inkludering; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Lärares villkor att ingå i skolutvecklingsprojekt är starkt kopplat till samhälls- och policyförändringar på makro- meso- och mikronivå. På mikronivå har ämneslärare i en särskild undervisningsgrupp ingått i ett forskningsutvecklingsarbete inom Språkutvecklande digitaliseringsarbete då det finns ett utvecklingsbehov inom dessa områden. LÄS MER

  5. 5. Se tapetblommorna : F–3-lärares syn på hur didaktiska val och klassrumsmiljö kan inkludera tystlåtna elever i klassrumssamtal

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Cecilia Degiorgi; Mikaela Jonsson Rathjen; [2023]
    Nyckelord :quiet pupils; silent pupils; scaffolding; support; didactic methods; classroom talk; inclusion; primary school; elementary school; social classroom environment; physical classroom environment; tystlåtna elever; stöttning; stöd; didaktiska metoder; klassrumssamtal; undervisning; inkludering; grundskola; klassrumsklimat; fysisk klassrumsmiljö;

    Sammanfattning : Föreliggande empiriska studie syftar till att bidra med kunskap om hur lärares didaktiska val tillsammans med klassrumsmiljön kan ge tystlåtna elever i de tidiga skolåren förutsättningar att delta under samtal i svenskämnet. Med utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet genomfördes sju semistrukturerade intervjuer med lärare verksamma i årskurs 1–3. LÄS MER