Sökning: "Naughty Dog"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Naughty Dog.

  1. 1. The Class of Us: A Study Across Several Schools in Sweden Comparing the EFL Comprehension of Playing the Video Game The Last of Us Versus Viewing the Television Adaptation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Engelska

    Författare :Robert Bång; Simon Torffvit; Anton Grandi; [2023]
    Nyckelord :Comparative; Comparative Study; Quantitative; English; EFL; English as a Foreign Language; SLA; Second Language Acquisition; Comprehension; Test; Video Games; Video Game; CALL; Computer assisted language learning; The Last of Us; TLoU; The Last of Us: Remastered; Naughty Dog; PlayStation; HBO; Home Box Office; Game; Games; Computer Games; Skolverket; Upper Secondary School; Gymnasiet; Gymnasieskolan; Sweden; Control Group; Immersion; Multimodality; Interactivity; Interactive; Television; Television series; Media; Audiovisual media; Audiovisual; Large-scale; Gender; Program; Video Game Literacy; Game Literacy; Narrative; Educational; Serious Games; Mature; Problem of Content; Attitudinal; Survey; Likert-scale; Likert; Interventionist; Narratology; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Contemporary English as a foreign language (EFL) classrooms in upper secondary schools in Sweden make frequent use of receptive media such as movies and television to facilitate language learning. The more interactive medium of video games is seldom used for the same purpose, despite previous research indicating that the added layer of interactivity can bring benefits such as improvements to vocabulary, written production and reading comprehension. LÄS MER

  2. 2. Compounding the Problem? : Gated Communities in Climate and Environmental Disaster Fiction

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Ryan Nicholas Walsh; [2023]
    Nyckelord :Octavia E. Butler; The Parable of the Sower; The Parable of the Talents; Naughty Dog; The Last of Us; The Last of Us: Part II; Neil Blomkamp; Elysium; ecocriticism; post-apocalypse; critical dystopia; climate change criticism; gated community; urban studies; agency; the Other; video game studies; ergodic literature.; Octavia E. Butler; The Parable of the Sower; The Parable of the Talents; Naughty Dog; The Last of Us; The Last of Us: Part II; Neil Blomkamp; Elysium; ekokritik; postapokalyps; kritisk dystopi; klimatfiktion; grindsamhällen; urbana studier; agens; det Andra; spelforskning; ergodisk litteratur.;

    Sammanfattning : The gated community motif occurs frequently within climate and environmental disaster fiction. This thesis investigates its occurrence across three media to establish how the gated community mode of living, as rendered in post-apocalyptic speculative fiction, responds to the threat and consequences of climate and environmental crisis. LÄS MER

  3. 3. När filmklippning möter interaktivitet : En studie av samarbetet mellan klippning och interaktivitet i TV-spelet The Last of Us

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Elin Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Interaktivitet; filmklippning; TV-spel; The Last of Us.;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att studera hur det moderna narrativa TV-spelet The Last of Us (Naughty Dog, 2013) förhåller sig till interaktivitet – en grundläggande egenskap för digitala spel – i kombination med ett filmiskt stilval. Uppsatsen väljer ut sekvenser från spelet och analyserar hur de använder sig av filmklippningstekniker i samband med interaktiva moment. LÄS MER

  4. 4. Att hitta hem igen : En studie i affektionens betydelse i berättelser, med utgångspunkt i det filmiska tv-spelet The Last of Us

    M1-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion; Högskolan Dalarna/Kulturvetenskap; Högskolan Dalarna/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :André Lamartine; [2013]
    Nyckelord :Emotion; normalitet; film; spel; berättelsestruktur; narrativ; interaktion; hem; död;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att studera hur det filmiska tv-spelet The Last of Us (Naughty Dog, 2013) har designats för att framkalla emotionella responser med hjälp av en normalitetsmodell. Det går ut på att objektivt identifiera intensiva ögonblick som avbryter/förändrar ett normalitetsläge. LÄS MER