Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 1613 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Tryggare pedagoger i förskolans dramaundervisning - Ett utvecklingsarbete om pedagogers förutsättningar och möjligheter att använda drama.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Fernberg; Lisa Wålm Andersen; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; trygghet; drama; pedagoger; förskollärare; självkänsla; utvecklingsarbete; aktionsforskning.;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att utveckla pedagogers möjligheter att använda drama i förskolan. En förhoppning är även att pedagogernas trygghet inför att använda drama i verksamheten, ska öka genom detta utvecklingsarbete. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares möjligheter att skapa tillfällen för lärande i den fria leken inomhus

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Josefine Wintell; Somayyeh Arzani; [2024-02-29]
    Nyckelord :Fri lek; lärande; förskollärare; intersubjektivitet; stöttning; lekresponsiv undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur det kan se ut när förskollärare möter barn i den fria leken med fokus på lärandet. Med detta syfte som utgångspunkt så används tre olika frågeställningar; 1. På vilka sätt sker förskollärares deltagande i den fria leken? 2. LÄS MER

  3. 3. Tack för att du vågade göra det många av oss fantiserat om - En netnografisk studie om hur skolattentat diskuteras på Flashback

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Alma Ericsson; Tilde Lundqvist; [2024-02-14]
    Nyckelord :Flashback; fördömande; rättfärdigande; skolattentat; tillvägagångssätt;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Studiens syfte är att analysera rättfärdigande och fördömande av skolattentat på internetplattformen Flashback. För att ytterligare komma åt rättfärdigande breddas fokuset även till hur tillvägagångsätt och strategier för att begå skolattentat ”lärs ut” på Flashback. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieelevers motiv till att läsa svenska som andraspråk. En kvalitativ studie om elevers resonemang kring valet att läsa sva på gymnasiet och deras erfarenheter av flerspråkighet i klassrummet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anders Bertilsson; [2024-01-31]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; sva; flerspråkighet; val;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker vilka motiv som ligger bakom gymnasieelevers val att läsa ämnet svenska som andraspråk, sva, och vilka erfarenheter de har med flerspråkighet i klassrummet. Studien har en fenomenologisk ansats där elevernas livsvärldar och dess språkliga repertoarer anses påverka elevernas beslut och förhållningsätt (Busch 2017). LÄS MER

  5. 5. VÅLDSUTSATTA KVINNORS UPPLEVELSER AV VÅRDMÖTET. En litteraturstudie om kvinnor utsatta för våld i nära relation

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma Johansson; Carmen Izquierdo; [2024-01-29]
    Nyckelord :Bemötande; kvinnor; upplevelser; våld i nära relation; vårdmiljö;

    Sammanfattning : Bakgrund: Våld i nära relation drabbar en tredjedel av världens kvinnor, och är det mest förekommande våldsbrottet som kvinnor utsätts för. Våldet kan vara fysiskt, känslomässigt, sexuellt, socialt och ekonomiskt, och det krävs flera åtgärder och typer av stöttning för att hjälpa de utsatta kvinnorna inom vården. LÄS MER