Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att förstå en text : En fallstudie om läsförståelse i årskurs 4

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ulrika Rosqvist Lindahl; [2016]
    Nyckelord :Reading; reading comprehension; inferences; word comprehension; Läsning; läsförståelse; inferenser; ordförståelse;

    Sammanfattning : The study has three different aims. One is to investigate reading comprehension among pupils in grade 4. Another is to trace any difficulties in reading comprehension to linguistic or social difficulties. LÄS MER

  2. 2. SpecialBVC : En hjälp för barn och föräldrar vid uppfödningsproblem?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Ulrika Lindahl; [2016]
    Nyckelord :child health services; feeding and eating disorders of childhood; social environment; socioeconomic factors; Barnhälsovård; uppfödningsproblem; psykosocial deprivation; uppväxtmiljö.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Upp till 25 % av alla barn har någon gång under uppväxten någon typ av uppfödningsproblem.  Begreppet uppfödningsproblem brukar innefatta någon form av svårighet med att suga, tugga och svälja och delas ofta in i olika kategorier beroende på symtombild eller tänkt orsak. LÄS MER

  3. 3. Sömnproblem hos barn och ungdomar - en kartläggning av behandlingsmetoder

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Marie Dahlbom; Ulrika Lindahl; [2015]
    Nyckelord :sleep problem; children; adolescent; treatment; self-care; nurse; nursing; sömnproblem; barn ungdom; behandlingsmetoder; egenvårdsråd; sjuksköterska;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund: Barn behöver sömn för att kropp och hjärna ska fungera optimalt. Funktioner som minne och koncentrationsförmåga samt samspel med föräldrar och kamrater har klara samband med sömnens längd och kvalitet. LÄS MER

  4. 4. Motorikens betydelse för det sociala samspelet och lärandet : En studie om förskollärares upplevelser av förskolebarns motorik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ulrika Lindahl; [2014]
    Nyckelord :motor skills; social interaction; learning; motorik; sociala samspelet; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att studera pedagogers upplevelser av barns motorik i förskolemiljö. För att fördjupa samt tydligare beskriva syftet valdes några frågeställningar ut: Hur upplever pedagogerna motorikens betydelse i det sociala samspelet? Hur upplever pedagogerna motorikens betydelse i lärandet? Vad kan pedagogerna göra för att hjälpa barn med den motoriskautvecklingen? För att undersöka studiens syfte användes kvalitativa intervjuer, som genomfördes med fem stycken verksamma pedagoger i två förskolor. LÄS MER

  5. 5. Föräldrasamverkan i förskolan : Hur förskollärare och vårdnadshavare upplever föräldrasamverkan samt vilka föreställningar de har kring inflytande och delaktighet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Cecilia Steinbichler Lindahl; Ulrika Bogren; [2014]
    Nyckelord :föräldrasamverkan; förskola; inflytande; delaktighet; relation; information; möten.;

    Sammanfattning : Vårt huvudsakliga syfte med denna studie är att se hur föräldrasamverkan upplevs i förskolorna idag men även synliggöra åsikter kring ämnet från vårdnadshavares samt förskollärares perspektiv. I vetenskapliga artiklar och i styrdokumenten för förskolan beskrivs föräldrasamverkan som en betydelsefull kvalitetsfaktor för förskolan. LÄS MER