Sökning: "barn beteende utåtagerande"

Visar resultat 16 - 20 av 46 uppsatser innehållade orden barn beteende utåtagerande.

  1. 16. Barn som utmanar i förskolans verksamhet. : En enkätstudie om pedagogers erfarenhet av barn med ADHD och barn som "utmanar" lite extra i förskolans verksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Amanda Yngvesson; Maria Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Förskola* Linda Palla*; funktion* förskol*; Särskilt stöd* Barn*. ADHD; utmanande beteende; Barn med ADHD; Barn som utmanar; Barn i behov av särskilt stöd; Lågaffektivt bemötande; utåtagerande beteende.;

    Sammanfattning : Förskolans verksamhet är en plats som är till för alla barn, med en rådande omsorgspedagogik och synssätt att alla barn ska bli sedda, stödjas och utvecklas utifrån sina individuella förutsättningar och behov. Med alla barn menar vi även de barn som på något vis utmanar förskollärare lite extra, genom att avvika från normer, förväntningar och med beteenden eller utbrott som kommer som blixtar från en klar himmel. LÄS MER

  2. 17. Terapihund som hälsofrämjare i omvårdnaden av barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Carolina Flank; Josefin Ström; [2017]
    Nyckelord :Djurassisterad terapi; Hälsofrämjande omvårdnad; Interaktiv medicin; Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; Terapihund;

    Sammanfattning : Bakgrund Antalet barn som diagnostiseras med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ökar i Sverige. Många av dessa barn mår inte så bra. Ångest, oro och deprssion är vanligt förekommande. Behandlingen av dessa barn fokuserar på att dämpa symtom, och det finns utrymme för fler typer av behandlingar som optimerar barnens hälsa. LÄS MER

  3. 18. Pojkar och flickor i konflikt : En studie om pedagogers samtal om konflikter ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Besart Hyseni; Amanda Yxhage; [2017]
    Nyckelord :Förskola; pedagoger; konflikt; genus; socialkonstruktionism; diskursanalys; diskurspsykologi; fokusgruppssamtal; diskurs; kategorisering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett genusperspektiv undersöka hur pedagoger i fokusgruppssamtal samtalar om barns konflikter på en yngrebarnsavdelning, vilket besvaras genom forskningsfrågorna “Vilka diskurser präglar pedagogers samtal kring normativa påståenden om genus och barns konflikter?” och “Vilka kategoriseringar av barn framträder i fokusgruppssamtal med pedagoger?”. Studien utgår ifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv med diskursanalys och diskurspsykologi som metodologisk utgångspunkt. LÄS MER

  4. 19. ”Det är aldrig barnet det är fel på!” : En kvalitativ studie kring barns sociala samspel i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Andersson; Anna Hedström; [2017]
    Nyckelord :Förskola; socialt samspel; konflikt; sociala svårigheter; utåtagerande beteende; förskollärare;

    Sammanfattning : InledningUtifrån våra egna tankar, erfarenheter och uppfattningar, kring barns sociala samspel, valde vi att undersöka hur förskollärare arbetar för att främja barns sociala utveckling. Både Läroplanen för förskolan och Skollagen talar för att förskollärare har ansvaret att stimulera varje barns utveckling och lärande. LÄS MER

  5. 20. Räcker erfarenheten till? : En intervjustudie om bemötande av utåtagerande beteende i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kristofer Sandberg; Louise Herbertsson; [2017]
    Nyckelord :Bemötande; Beteendeproblematik; Utåtagerande beteende; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrund Beteendeproblem, som det utåtagerande beteendet inräknas i, tar sin grund i att barnet beter sig på ett sätt som inte följer samhällets normer och regler för vad som är accepterat. Orsaker till beteendet kan vara bland annat språkliga, fysiska eller känslomässiga. LÄS MER