Sökning: "barns egen lek och intressen som metod"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden barns egen lek och intressen som metod.

  1. 1. Hur fri är barns fria lek i förskolan? : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Manal Alkayal; Atallah Yara; [2023]
    Nyckelord :fantasi; fri lek; förskola; lek; lärande; närvaro; samspel.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utforska pedagogers uppfattningar om den fria leken i förskolan och pedagogernas roll i samband med den. Dessutom strävar vi efter att belysa hur pedagogerna uppfattar att den fria leken kan påverka barns utveckling och lärande. LÄS MER

  2. 2. Undervisning i Förskolan : En studie om pedagogers uppfattningar om och upplevelser av undervisningsbegreppet och undervisningssituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Åhlander; Serena Berg; [2021]
    Nyckelord :Teaching; learning; preschool; the concept of teaching; teaching situations; teaching methods; play.; Undervisning; lärande; förskolan; undervisningsbegreppet; undervisningssituationer; undervisningsmetoder; lek.;

    Sammanfattning : Abstrakt Undervisning är ett nytt begrepp inom förskolan som infördes i samband med revideringen av den nya Läroplanen för förskolan (2018). Via enkät som metod undersöker studien begreppet undervisning i förskolan utifrån det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  3. 3. Barn i planering : en studie om barn och ungas roll i detaljplaneprocessen

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Emanuel Johansson; [2021]
    Nyckelord :Barn; Barnperspektiv; Barns perspektiv; Planprocessen; Detaljplan;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte handlar om att studera barn och ungas närmiljö samt deras roll i Sveriges fysiska planering och hur barns perspektiv framhävs i planprocessen. De frågeställningar som ställs i uppsatsen är följande. LÄS MER

  4. 4. Lek som metod : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers synsätt och metoder för barns språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jeanette Karlsson; Linda Olsson Blomkvist; [2017]
    Nyckelord :Lek; lek som metod; barns egen lek och intressen som metod; språkutveckling; samspel för språkutveckling;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur pedagoger beskriver leken som utgångspunkt och metod för barns språkutveckling. Studien är kvalitativ och semistrukturerade intervjuer har genomförts med tio verksamma pedagoger. LÄS MER

  5. 5. Reggio Emilia och lek : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Isabelle Henriksson; Linnea Johansson; [2016]
    Nyckelord :Reggio Emilia; lek; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur förskollärare som arbetar Reggio Emilia-inspirerat ser på Reggio Emilia-filosofin samt hur de uppfattar barns lek och sin egen roll i barns lek i förhållande till filosofin. Vi valde kvalitativa intervjuer som metod där vi intervjuade sju förskollärare som arbetar på Reggio Emilia-inspirerade förskolor. LÄS MER