Sökning: "barns identitet och självkänsla"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden barns identitet och självkänsla.

  1. 1. Pedagogisk dokumentation och dess roll i att främja arbetet med genus samt jämställdhet i den pedagogiska verksamheten : En kvalitativ analys av pedagoger i förskolans syn och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Hanna Hagberg; Fanny Persson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; genus; identitet; jämställdhet; pedagogisk dokumentation; utveckling.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete belyser förskolans roll i barns identitetsutveckling, med fokus på genus- och jämställdhetsperspektiv. Syftet med studien är att undersöka pedagoger i förskolans erfarenheter av att utveckla arbetet med att inkludera diskrimineringsgrunderna gällande genus och jämställdhet genom den pedagogiska dokumentationen enligt förskolans värdegrundsuppdrag. LÄS MER

  2. 2. ”Barnen ska inte behöva skämmas över sitt språk” : – En kvalitativ diskursanalys om pedagogers uppfattningar och erfarenheter för utvecklingen av barns flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Jasmina Ramizi; Gentiana Bordoniqi; [2023]
    Nyckelord :Multilingualism; preschool; mother tongue; translingual; identity; discourse analysis; Flerspråkighet; förskola; modersmål; transspråkande; identitet; diskursanalys;

    Sammanfattning : För att utforska pedagogernas uppfattningar och arbetsmetoder kring att främja flerspråkighet i förskolan genomfördes kvalitativa intervjuer med ett urval av pedagoger. Intervjuerna syftade till att få en djupare förståelse för deras uppfattningar och erfarenheter av att arbeta med flerspråkiga barn. LÄS MER

  3. 3. Det är svårt, det finns ingen manual... : En kvalitativ studie om pedagogers arbete med barns emotionella kompetens i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Moa Åkersten; Hanna Gunillasson Sevä; [2022]
    Nyckelord :emotionell kompetens; känslor; förskola; barn; pedagoger; samspel;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan framgår förskollärares ansvar att stötta barns emotionella utveckling. Syftet med studien var att öka kunskapen kring hur pedagoger i förskolan arbetar med barns emotionella kompetens. LÄS MER

  4. 4. Bakom språket gömmer sig en stöttande pedagog : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sana Kader; Sofia Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; modersmål; förskola; språkutveckling; transspråkande; språk; kvalitativa intervjuer.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att öka kunskapen om hur pedagoger arbetar med flerspråkigabarns språkutveckling i förskolan. Studien besvarar frågeställningarna: vad uttryckerförskollärarna att de gör för att stimulera flerspråkiga barns språkutveckling, hur beskriverförskollärarna att verksamheten anpassas för flerspråkiga barn och varför, enligtförskollärarna, ska förskolan arbeta med barnens modersmål? För att kunna besvara dessafrågeställningar har kvalitativa intervjuer genomförts i två olika kommuner på sex olikaförskolor, där större delen av barnen består av flerspråkiga barn. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maimunah Shaban; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Identitetsutveckling; Lärandemiljön; Modersmål; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger uppfattar flerspråkighet i förskolan och hur de berättar att de stödjer flerspråkiga barns språkutveckling. Samt att undersöka lärandemiljöns betydelse för barns språkutveckling. LÄS MER