Sökning: "estetisk anknytning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden estetisk anknytning.

  1. 1. Människan och litteraturen : En undersökning av skönlitteraturs potential till estetisk anknytning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Isak Olsson; [2023]
    Nyckelord :grundskola; gymnasieskola; skönlitteratur; estetisk läsning; estetisk anknytning; elever; litteraturundervisning; svenskundervisning; bokval; läsupplevelse; barn och unga; fantasi; kreativitet; läslust; svenska; styrdokument;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att belysa olika sätt genom vilka läsare kan skapa en potentiell anknytning till skönlitteratur. I fokus ligger den estetiska och förtrollande upplevelse som litterära verk kan erbjuda när läsningen går bortom det analytiska målet, vilket dominerar styrdokumentens syn på litteraturens användning i skolans klassrum. LÄS MER

  2. 2. En estetisk introduktion : en intervjustudie om förskollärares syn på trygg anknytning och de estetiska uttrycksformerna i samband med en introduktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Ida Bolin; Stina Johansson; [2022]
    Nyckelord :Attachment; art; drama; aesthetic forms of expression; preschool; preschool teacher; introduction; music; security; Anknytning; bild; drama; estetiska uttrycksformer; förskola; förskollärare; introduktion; musik; trygghet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare planerar introduktionen och hur drama, musik och bild används för att skapa en trygg anknytning till barn. I studien användes Bowlbys anknytningsteori och Lev Vygotskijs teori om det sociokulturella perspektivet som utgångspunkt för att undersöka hur de estetiska uttrycksformerna, drama, musik och bild, kan användas vid med anknytningen vid en introduktion. LÄS MER

  3. 3. En konservativ massaker på bildämnet : -en studie av diskussionerna som föregick ämnets omvandling från teckning till bild (1950-1980).

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Anders Hanses; [2016]
    Nyckelord :Bildämnet; teckning; läroplansteori; pedagogik; läroplaner; demokratifostran; estetisk fostran;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar de diskussioner som påverkat och de frågor som genomsyrat tecknings/-bildämnets utveckling från 1950-talet till 1980-talet. Genom en djupgående undersökning av dendebatt som förts i media kring ämnet ges en överblick av ämnets historia, syfte och innehåll. LÄS MER

  4. 4. Konceptförslag till förarmiljö : Formspråk och utvalda reglage i estetisk och kognitiv ergonomisk tappning

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Jonatan Tågerud; [2015]
    Nyckelord :Design; cognitive ergonomics; aesthetics; concepts; semantics; industrial design; vehicle; driving environment; Design; kognitiv ergonomi; estetik; koncept; semantik; industridesign; fordon; förarmiljö;

    Sammanfattning : Ett produktutvecklingsprojekt som behandlar hur problemen kring en förarmiljös formspråk, reglage och kombinationen av dessa i högre grad kan utformas på ett kognitivtergonomiskt och estetiskt vis med anknytning till varumärke. I projektet utfördes en omfattande studie över nutidens förarmiljöer där flera tydliga trender upptäcktes. LÄS MER

  5. 5. Varför, varför inte? : En studie om två skolors syn på läs- och skrivprogrammet Reading Recovery

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Maria Mellberg; [2010]
    Nyckelord :compensatory education; literacy; New Zealand; Reading Recovery; self-esteem; kompenserande undervisning; literacy; Nya Zeeland; Reading Recovery; självkänsla; språkundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka, beskriva och problematisera Reading Recovery samt att ta reda på varför två nyzeeländska skolor har valt att behålla respektive sluta med programmet. Undersökningen baseras på fyra kvalitativa intervjuer samt en kvalitativ observation, vilka skedde på två skolor där den ena slutade med Reading Recovery för några år sedan och där den andra skolan fortfarande använder programmet. LÄS MER