Sökning: "ett lärande situation"

Visar resultat 1 - 5 av 647 uppsatser innehållade orden ett lärande situation.

  1. 1. Hur yngre barn initierar och skapar sociala relationer med andra - En kvalitativ studie om yngre barns kamratinteraktion på förskolan. Namn: Amanda Järvinen & Anneli Andersson Program: Förskollärarprogrammet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Järvinen; Anneli Andersson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; Yngre barn; Lek; Lärande; Sociala relationer; Strategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och få kunskap om hur yngre barn ingår i sociala relationer med varandra. Studien syftar även till att studera vilka kommunikativa resurser barn använder i leksituationer när de skapar relationer med varandra. LÄS MER

  2. 2. Styrning vid lunchsituationer i förskolan - En studie om pedagogers styrningsstrategier.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Isolde Eriksson; Lovisa Lang; [2024-02-27]
    Nyckelord :Makt; regler och normer; styrningsstrategier; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på att undersöka vilka strategier som pedagoger använder sig av i förskolan under lunchsituationer. Vi valde att studera just lunchsituationer för att det är en situation under dagen som vi av tidigare erfarenheter vet är inramat av regler, struktur och rutiner. Studien bygger på två frågeställningar; 1. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers deltagande i barns lek inomhus och utomhus.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ellinor Josefsson; Erika Gustafsson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Förskola; Pedagogers deltagande; Fri lek; Vuxen-barn interaktion; Inomhus; Utomhus;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur pedagogers deltagande i barns fria lek tar sig uttryck beroende på om lärmiljön är utomhus eller inomhus. Studien bygger på våra egna iakttagelser att pedagogers deltagande skiljer sig åt beroende på om leken sker inomhus eller utomhus. LÄS MER

  4. 4. Maktrelationer i barns lek - En kvalitativ studie om barns interaktion och strategier för maktutövning i lek.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sanna Mattsson; Hanna Oskarsson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Tillträdesstrategier; exkluderingsstrategier; makt; interaktion; kommunikation.;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) ska barn få förutsättningar till att fungera i grupp, där de ska få möjlighet att träna på att samarbeta och ta ansvar för gemensamma regler i leken. I relation till detta vill vi undersöka hur detta sätts på spel i barns lek och hur asymmetriska relationer också är del av vardagen på förskolan. LÄS MER

  5. 5. Lektionsplanering skapad av ChatGPT : en kvalitativ dokumentanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ellen Kyhlbäck; [2024]
    Nyckelord :ChatGPT; kvalitativ dokumentanalys; lektionsplanering; ämnesdidaktik; ämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilken typ av svenskämne det blir om vi låter AI-chatten ChatGPT av OpenAI (OpenAI, 2023) skapa lektionsplanering i svenska för högstadiet. Syftet är att bidra med kunskap om AI-genererad lektionsplanering för ökad förståelse för möjligheter och hinder med att använda ChatGPT i planeringen. LÄS MER