Sökning: "intervjua små barn"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden intervjua små barn.

  1. 6. Barn matematiserar i förskolan : - en studie om hur små barn sorterar och klasificerar

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Snjezana Nilsson; Ida Johansson; [2014]
    Nyckelord :matematiska begrepp; klassificering; likheter; skillnader; sortering;

    Sammanfattning : Abstrakt Med detta examensarbete ville vi undersöka hur barn i förskolan sorterar och klassificerar samt vilka matematiska begrepp de använder sig av. För att få svar på våra frågor har vi observerat och intervjuat barnen medan de fått ett av oss utvalt material att använda sig av. LÄS MER

  2. 7. Reningsmotiv i dopritualen : Vad blir dopkandidaten renad från?

    Kandidat-uppsats, Teologiska institutionen

    Författare :Elisabeth Karlsson; [2013]
    Nyckelord :Dop;

    Sammanfattning : I Svenska kyrkan räknas dopet och nattvarden som sakrament. Med sakrament menas en handling som Jesus Kristus uppmanat sina efterföljare att utöva. I Matt 28: 19 uppmanar Jesus lärjungarna att ” Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faders och Sonens och den helige Andes namn”. LÄS MER

  3. 8. Se barnet : Relationsskapande möten i förskoleklass och strategier för inklusion av barn som har ett utagerande beteende. En kvalitativ litteratur och intervjustudie.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Engström; [2012]
    Nyckelord :inclusion; participation; preschool; education; inklusion; delaktighet; förskoleklass; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa litteratur och intervjustudie var att undersöka pedagogens roll i relationsskapande möten för barn i behov av särskilt stöd i förskoleklass, i synnerhet med tanke på barn som har ett utagerande beteende. De frågeställningar som låg till grund för denna studie var; Vilka pedagogiska strategier kan bidra till att öka graden av inklusion av barn som har ett utagerande beteende i både didaktiska situationer och i socialt samspel? och: Vilken är pedagogens roll i relationsskapande möten och hur blir detta synligt i arbetet med barn som har ett utagerande beteende? För att få svar på dessa frågeställningar valde jag att först undersöka relevanta internationella forskningsartiklar, leta strategier och presentera de mest frekventa strategierna i en tabell. LÄS MER

  4. 9. Matematik och små barn : En studie i hur bygg- och konstruktionshörnor utformas för matematiskt lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elisa Gascon; Sara Ekelund; [2012]
    Nyckelord :Förskola; matematik; bygg- och konstruktionshörna; små barn;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att synliggöra olika tillvägagångssätt hos pedagoger i förskolan när de utformar matematiska bygg- och konstruktionshörnor för de yngsta barnen samt att synliggöra vilka faktorer som är betydelsefulla för arbetet med matematik för små barn. I denna studie valde vi att besöka tre olika småbarnsavdelningar på tre olika förskolor. LÄS MER

  5. 10. Anmälningsplikten : En studie om fem förskollärares uppfattning om den gällande anmälningsplikten

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Sofie Berg; Katarina Ström; [2012]
    Nyckelord :Anmälningsplikt; barn som far illa; förskollärare; försummelse; förskola; pedagogik; socialtjänsten; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : I detta arbete har vi undersökt hur mycket kunskap det finns om den rådande anmälningsplikten i två kommuner. Syftet med detta var att undersöka hur anmälningsplikten uppfattas av fem verksamma pedagoger. LÄS MER