Sökning: "it musikundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 159 uppsatser innehållade orden it musikundervisning.

  1. 1. Glädjen och kunskapen från musikens värld : Förskollärarnas syn på musikundervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lina Gabre; Emma Josefsson; [2023]
    Nyckelord :Musik; förskola; förskollärare; musikundervisning; musikdidaktik; sociokulturell teori; mediering; estetiska lärprocesser; estetik;

    Sammanfattning : Inledning Studien handlar om hur förskollärarna ser på musikens roll i förskolans undervisning med inriktning särskilt på vilka delar i musiken som bidrar till barnens lärande och vilka utmaningar som förskollärarna ser med musikundervisningen. Tidigare forskning som är relevant inom ämnet samt den sociokulturella teorin med begreppen mediering och den proximala utvecklingszonen sätts i relation gentemot resultatet för att svara på syftet och frågeställningarna. LÄS MER

  2. 2. Instrumentet och Jag - En studie om hur fem manliga gymnasieelever valt sina huvudinstrument.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Jens Love Daniel Clarberg; [2023]
    Nyckelord :Huvudinstrument; kön; musik; genrepraktik; motivation; musikutbildning; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; Main instrument; music; gender stereotypes; practice of genre; music education; educational science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : In this study, five sixth-form college students were interviewed in order to create a better understanding of how young people choose their main instrument. The aim was to make visible the factors which were influential in the informants’ choice of instrument in order for teachers to be able to actively work with broadening young people’s perspective on music. LÄS MER

  3. 3. En undersökning av digitala verktyg – musiklärares uppfattningar av att använda digitala verktyg i musikundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Julius Augustinsson; [2023]
    Nyckelord :Digital tools; secondary school; phenomenography; music education;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate music teachers’ perceptions of digital tools. It also aims to investigate aspects that might be relevant in how music teachers describe their education. The nature of this study is qualitative and in order to collect data for this study the method of interviewing was chosen. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares tankar om att använda sig av sång och musik för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnéa Karlsson; Maria Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; musikundervisning; förskollärare; förskola; musik och sång; språkutvecklande verktyg;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares tankar kring att använda sig av sång och musik för att främja små barns språkutveckling. Studien utgår från två frågeställningar: på vilka sätt använder förskollärare musik och sång för att stödja barnen i deras språkutveckling och, i vilka situationer sker detta. LÄS MER

  5. 5. Interaktion i kulturskolans instrumentalundervisning : En fallbeskrivning av fiolundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Liselotte Boustedt; [2023]
    Nyckelord :interaction; instrumental teaching; group teaching; one-to-one-teaching; Design for learning; social semiotics; multimodality; stimulated recall; observation; interaktion; instrumentalundervisning; gruppundervisning; enskild undervisning; mästarlära; kulturskola; Design för lärande; socialsemiotik; multimodalitet; stimulerad intervju; observation;

    Sammanfattning : Bakgrunden till detta självständiga arbete ligger i mina erfarenheter av instrumentalundervisning i den svenska kulturskolan tillsammans med mitt intresse för interaktion mellan lärare och elev i likväl en-till-en-undervisning som gruppundervisning. Kulturskolan har gått igenom många förändringar genom historien. LÄS MER