Sökning: "kroppsspråk"

Visar resultat 11 - 15 av 697 uppsatser innehållade ordet kroppsspråk.

  1. 11. Barns nyfikenhet är grunden till lärande : Förskolepersonals beskrivningar av barns spontana nyfikenhet på naturvetenskapliga fenomen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Angeline Eriksson; Susanna Mannerhagen; [2023]
    Nyckelord :Children s spontaneous curiosity; science in preschool; preschool personnel approach; science concepts; Barns spontan nyfikenhet; naturvetenskap i förskolan; förskolepersonalens förhållningssätt; naturvetenskapliga begrepp;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att lyfta fram hur förskolepersonal beskriver och uppfattningar om barns spontana nyfikenhet på naturvetenskapliga fenomen. Kvalitativa enkäter och semistrukturerade intervjuer användes som undersökningsmetod för att lyfta fram förskolepersonalens beskrivningar och uppfattningar. LÄS MER

  2. 12. Barns delaktighet och inflytande i undervisningen : En observationsstudie med fokus på förskollärares förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Wimark; Janina Stenberg; [2023]
    Nyckelord :Undervisning; förskollärares förhållningssätt; barns perspektiv; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utveckla kunskaper om hur förskollärares förhållningssätt kan främja barns inflytande och delaktighet i förskolans planerade och spontana undervisning. Studen var av kvalitativ karaktär och vi använde observation som metod med strukturerat observationsschema, samt kompletterande fältanteckningar. LÄS MER

  3. 13. Förskolebarns trygga relationer till pedagoger utifrån deras verbala och icke-verbalak ommunikation : - En kvalitativ observationsstudie

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Grattan; Johanna Gullberg; [2023]
    Nyckelord :Attachment; security; comfort; relationships; secure base; safe haven; children; preschool teacher; verbal and non-verbal communication; interaction.; Anknytning; trygghet; tröst; relationer; trygg bas; säker hamn; barn; pedagog; verbal och icke-verbal kommunikation; samspel;

    Sammanfattning : Trygga relationer mellan pedagog och barn har minskat i förskolan. Trots det visar tidigare forskning på det tydliga samband som finns mellan barns trygghet och deras utveckling samt lärande. LÄS MER

  4. 14. Sjuksköterskans erfarenheter av kommunikationsbarriärer i patientarbetet : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Lisa Hammarlund; Marika Tashima; [2023]
    Nyckelord :Communication; Communication barriers; Nurse-patient relation; Person-centered care; Nurse; Patient; Strategies; Kommunikation; Kommunikationsbarriärer; Vårdrelation; Personcentrerad vård; Sjuksköterska; Patient; Strategier ;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskan har ett ansvar att lindra lidande och främja hälsa. I det dagliga omvårdnadsarbetet är kommunikation ett av många verktyg som används. Information till patienten ska vara anpassad efter individuella förutsättningar och det ska säkerställas att patienten förstått. LÄS MER

  5. 15. Språk- och identitetsutveckling i förskolan : Förskollärares beskrivningar av sitt arbete med flerspråkiga barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Batool Al Banna; Aiya El-Imam; [2023]
    Nyckelord :Preschool; language development; children s identity; multilingualism; the sociocultural; Förskola; språkutveckling; barns identitet; flerspråkighet; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to study the preschool teacher´s descriptions of their work to support multilingual children's language development and the strengthening of their identity in preschool. In order to achieve the aim, the following question has been formulated: What methods and materials do preschool teachers describe that they use to support multilingual children's language and identity in preschool? Previous research shows a lack of knowledge among educators about how they should work to be able to develop children's identity and support children's development in the Swedish language and the children's mother tongues. LÄS MER