Sökning: "media kvinna"

Visar resultat 1 - 5 av 151 uppsatser innehållade orden media kvinna.

  1. 1. Hur gestaltas offer för dödligt partnervåld i media?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kriminologi och polisiärt arbete

    Författare :Emilia Olsson Stjernberg; [2024]
    Nyckelord :Dödligt våld; media; offer; partnervåld; våld i nära relation;

    Sammanfattning : Media kan genom sin gestaltning av offer påverka hur samhället ser på offer vilket i sin tur kan påverka människors rädsla för brott. Studier har visat att rädslan tenderar att öka när offret framställs som en vanlig person. LÄS MER

  2. 2. “/. /This generation is ready to change/. /” : En diskursanalytisk studie om kvinnans konstruktion, positionering och plats samt hennes budskap kring dessa

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Amelie Florin; [2023]
    Nyckelord :genus; makt; konstruktion; diskursanalys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur yngre kvinnor konstruerar sociala kategorin ´kvinna´, positioneringen av kvinnan gentemot mannen samt vilket/vilka politiska budskap som yttras kring kvinnan i dagens samhälle. Det empiriska materialet består av transkriberade låttexter av kvinnor i 20–30 års åldern inhämtande från kontexten av sociala media plattformen Tiktok. LÄS MER

  3. 3. Kvinnans rätt att bli hörd : En netnografisk studie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Ulrica Blomqvist; [2023]
    Nyckelord :Childbirth; pain relief; netnographic study; Förlossning; smärtlindring; netnografisk studie;

    Sammanfattning : Bakgrund: Utöver information från barnmorska, offentliga diskussioner samt samtal med släkt och vänner söker de flesta kvinnorna information om smärtlindring på sociala media om val av smärtlindring under förlossningen. Flertalet kvinnor vill använda någon typ av smärtlindring och förväntar sig att själva välja. LÄS MER

  4. 4. SOCIALA MEDIERS PÅVERKAN PÅ TRÄNINGSMOTIVATION HOS STYRKELYFTARE & BÄNKPRESSARE

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Josua Lipka; [2023]
    Nyckelord :Keywords: sport; powerlifting; bench-press; motivation; sports motivation; social media; Facebook; Instagram; TikTok; Sport motivation scale-II SMS-II ; Multidimensional Facebook Intensity Scale MFIS ; idrott; styrkelyft; bänkpress; motivation; idrottsmotivation; sociala medier; Facebook; Instagram; TikTok; Sport motivation scale-II SMS-II ; Multidimensional Facebook Intensity Scale MFIS ;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka ifall det finns något samband mellan emotionell koppling till de sociala medieplattformarna Facebook, Instagram och TikTok och upplevdidrottsmotivation hos svenska styrkelyftare och bänkpressare. Samt ifall det finns några skillnader mellan könskategorier och tävlingsnivåer. LÄS MER

  5. 5. “Lite mer ärligt från männen, kvinnorna är lite för vanilj” : Mediepublikens uppfattning om kvinnliga respektive manliga fotbollskommentatorer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emma Öhgren; Alexandra Rööse; [2023]
    Nyckelord :sportkommentator; publikrelationer; genus;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om publikens uppfattning av fotbollsevenemang påverkas när matcherna kommenteras av kvinnor jämfört med när de kommenteras av män, och om kön spelar roll i bedömningen av kommentatorernas prestation. Uppsatsens teoretiska ramverk utgår från Gunilla Jarlbros teori om kön och maktstrukturer i media, sport och genus genom Peter Dahlén, Jesper Enbom och Eric Carlsson och slutligen George Gerbners teori om kultivering. LÄS MER