Sökning: "multimodal texts"

Visar resultat 21 - 25 av 101 uppsatser innehållade orden multimodal texts.

  1. 21. Lärarhandledningars stöttning till språkutveckling i matematik : A study that investigate how a teacher guide provides tips and support for teachers in leading classroom activities to increase language development in mathematics.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Felix Arnqvist; Linnea Lisberg; [2022]
    Nyckelord :Lärarhandledning; matematik;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how a teacher guide can provide tips and support for teachers to develop their students subject specific language. The method used in the study is a mixture of qualitative- and quantitative content analysis. LÄS MER

  2. 22. "Covid tar inte semester" : – En multimodal studie av Folkhälsomyndighetens och sjukvårdssektorns kommunikation under Covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Maja Hoffner; [2022]
    Nyckelord :multimodal analysis; SFL; governmental texts; Facebook; Swedish Covid-19 politics; sociosemiotics; multimodal analys; SFL; myndighetstexter; Facebook; svensk Covid-19 politik; sociosemiotik;

    Sammanfattning : Studien har till syfte att undersöka och jämföra Folkhälsomyndighetens multimodala kommunikations material gällande allmänna råd och rekommendationer i förhållande sjukvårdssektorn material i samma underliggande kategorier. Förhoppningen är att studien ska skapa en medvetenhet om lagar och förordningar som myndighetstexter måste förhålla sig till men även påvisa ett behov för fortsatt klarspråksarbete och granskning av multimodala myndighetstexter. LÄS MER

  3. 23. The Portrayal of the Other : A Postcolonial Perspective on ThreeESL Textbooks in Swedish Upper Secondary School

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lovisa Sädbom; [2022]
    Nyckelord :Textbook analysis; Postcolonial studies; Cultural studies; ELT materials; Representation;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate three English as a second language (ESL) textbooks used for English 6 in Swedish upper secondary school from a postcolonial perspective, answering the following research question: Who is the implied reader, based on assumptions of the expected experiences and culture, and what and who is constructed as deviant or Other? To examine these questions, the study employs critical discourse analysis and implements strategies from multimodal analysis. The analysis is concerned with matters such as what is constructed as familiar or unfamiliar to the student, what images are chosen, and what those images convey. LÄS MER

  4. 24. Lärares syn på multimodalt arbete i svenskundervisningen för yngre elever : En studie utifrån en webbenkät riktad mot lärare i grundskolans F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Josefin Kahn; [2022]
    Nyckelord :pedagogy; multimodal; modality; Swedish; F-3; pedagogik; multimodal; modalitet; svenskämnet; F-3;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur lärare i svenskämnet i grundskolans F–3 ser på multimodalt arbete, det vill säga kombinationen av meningsskapande uttrycksformer. Till följd av samhällets utveckling och den digitala teknikens expansion har tillgängligheten av meningsskapande resurser ökat för dagens barn. LÄS MER

  5. 25. Texter i digitala miljöer : En kvalitativ intervjustudie om svensklärares perspektiv på kursplanens formulering texter i digitala miljöer i ämnet svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jenny Ljungqvist; [2022]
    Nyckelord :The Swedish subject; digital environments; texts; multimodality; Swedish teacher; Svenskämnet; digitala miljöer; text; multimodalitet; svensklärare;

    Sammanfattning : Texter i digitala miljöer är en formulering som framkommer i kursplanen för svenskämnet. Formuleringen kan innefatta många olika slags texter och det är därför möjligt att formuleringen tolkas olika av lärare. LÄS MER