Sökning: "nackdelar med förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 120 uppsatser innehållade orden nackdelar med förskola.

  1. 16. ”Det är utbildning som sker här, förskolan är inte något lekland” : En studie om undervisning, lek och lärande i förskolan ur förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emelie Persson; Hanna Pernhult; [2021]
    Nyckelord :förskola; lek; lärande; undervisning;

    Sammanfattning : En del av förskollärares uppdrag innebär att bedriva undervisning och skapa förutsättningar för lärande samt att se till att leken får en central del i utbildningen (Skolverket, 2018). En aktuell fråga är dock hur stor plats leken får i dagens förskolor när undervisningsbegreppet fått en mer framträdande plats i Lpfö18 och förskolans verksamhet. LÄS MER

  2. 17. Utomhuspedagogik : Förskollärares inställning till de yngsta förskolebarnens utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sabina Klintefors; Anna Svensson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien kommer att undersöka förskollärares inställning till utomhuspedagogik för de yngsta förskolebarnen i förskolan. Vilka möjligheter och begränsningar i den pedagogiska praktiken samt fördelar och nackdelar till hälsa och välmående ser förskolläraren med utomhuspedagogiken? Vad anser förskollärare att utomhuspedagogiken tillför de yngsta barnens utveckling och lärande? Studien undersöker hur förskollärare arbetar med utomhuspedagogik för att främja de yngsta barnens utveckling och lärande samt vilken syn de har på utomhuspedagogik. LÄS MER

  3. 18. Afrikanska jättelandsnäckan i förskolan : En studie om pedagogers erfarenheter och upplevelser av att arbeta med afrikanska jättelandsnäckor i förskola.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :emelie colliander; [2021]
    Nyckelord :Afrikansk jättelandsnäcka; Biologi; Förskola; Intervjuer; Pedagoger.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks pedagogers erfarenheter och upplevelser av att arbeta med den afrikanska jättelandsnäckan i förskolan. Studien genomfördes med semistrukturerade intervjuer. Åtta pedagoger från tre olika förskolor som arbetat med afrikanska jättelandsnäckor deltog. LÄS MER

  4. 19. Digitala verktyg i ur och skur? : En kvalitativ studie om digitaliseringsarbetet i förskolansutomhusmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elsa Almqvist; Nahm Rana; [2021]
    Nyckelord :förskola; digitala verktyg; utomhusmiljö; digitalisering; design för lärande; design i lärande; multimodal kommunikation; meningsskapande; tecken för lärande; representationer; teckenskapande.;

    Sammanfattning : Forskningen visar på att det både finns fördelar och nackdelar med användning av digitala verktyg iförskolan och undervisningssituationer utomhus. Syftet med denna observationsstudie är att undersökahur digitala verktyg används i förskolor med mycket utomhuspedagogik och hur ettdigitaliseringsarbete sker med påverkan av de förutsättningar utomhusmiljön bidrar med. LÄS MER

  5. 20. Storbild vid högläsning och boksamtal i förskolan : En kvalitativ studie kring förskollärares uppfattningar om att använda storbild vid högläsning och boksamtal

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Felicia Lyckebäck; Maria Mårtensson; [2020]
    Nyckelord :Boksamtal; förskola; förskollärare; högläsning; projicering; språkutveckling; storbild; teknik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra vilka olika uppfattningar förskollärare har när det gäller att använda storbild vid högläsning och boksamtal, både generella uppfattningar och vilka möjligheter och begränsningar förskollärarna kan se. Studien har en kvalitativ inriktning där sex förskollärare intervjuades. LÄS MER