Sökning: "poststrukturellt perspektiv"

Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden poststrukturellt perspektiv.

  1. 16. "Vi tar in hela världen i klassrummet" : En studie om hur lärare beskriver att de arbetar för att ta vara på flerspråkiga elevers språkliga och kulturella erfarenheter i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Språk-, litteratur- och mediedidaktik

    Författare :Matilda Ahlnér; [2017]
    Nyckelord :multilingual; intercultural perspective; identity; teaching; cultural; flerspråkighet; interkulturella perspektiv; identitet; undervisning; kultur;

    Sammanfattning : Enligt Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, reviderad 2016, ska undervisningen utgå från elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper (Skolverket, 2016b). Denna studies syfte är att undersöka hur lärare i årskurs 1-3 arbetar för att ta vara på elevers språkliga och kulturella erfarenheter i ett klassrum där flera språk och kulturer finns representerade. LÄS MER

  2. 17. "Att på bästa sätt tillvarata elevers olikheter utmanar skolans kompetens." Textanalys av en kommunal riktlinje om mottagandet av nyanlända i skolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Monika Johansson; [2016-02-09]
    Nyckelord :nyanlända elever; skola; policy; diskursteori; textanalys;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras en riktlinje i Göteborgs stad som avser mottagandet av nyanlända elever i skolan. Studien har som syfte att undersöka på vilket sätt gruppen nyanlända elever beskrivs i ett policydokument på kommunal nivå. LÄS MER

  3. 18. Fint att du gjorde det här men... : En studie om roller och barns möjlighet till identitetsskapande i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Sofia Idebäck; [2016]
    Nyckelord :Identity positions; roles; subjectivity; listening pedagogues; environment; material; language; Identitetspositioner; roller; subjektskapande; lyssnade pedagoger; miljö; material; språk;

    Sammanfattning : Med den här studien vill jag skapa bättre förutsättningar och djupare förståelse av vår pedagogiska praktik samt förstå hur olika identitetspositioner och roller skapas utifrån miljö, material och pedagogers förhållningssätt i form av språk. Studien har lyssnandet, synen på det kompetenta barnet och miljön som den tredje pedagogen i fokus av beaktandet i barns lärprocesser och identitets- och subjektskapande. LÄS MER

  4. 19. Hur beskriver föräldrar den allmänna förskoleverksamheten för adopterade barn? : En studie om bemötanden av adoptivbarn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Carola Skog Söderberg; [2016]
    Nyckelord :förskoledidaktik; adoption; poststrukturellt perspektiv; anknytning; separationer; anpassad inskolning; skollagen; rättigheter; diskriminering; anknytning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 20. Hållbar utveckling i förskolan : Förskollärares föreställningar om konflikter, lösningar och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ida Johansson; Antonia Gustafsson; [2016]
    Nyckelord :Förskollärare; Förskola; Hållbar utveckling; Hållbarhet; Diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur förskollärare ser på begreppet hållbar utveckling.  Frågeställningarna handlar om hur förskollärare arbetat med hållbar utveckling och vilka konflikter, möjligheter och lösningar de stött på eller kan tänka sig skulle kunna uppstå i ett sådant arbete. LÄS MER