Sökning: "poststrukturellt perspektiv"
Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden poststrukturellt perspektiv.
6. Barn som visar introverta och extroverta personlighetsdrag i förskolan : Hur förskollärare resonerar kring introverta och extroverta personlighetsdrag och det pedagogiska arbetet med dessa kategorier av barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka hur förskollärare tänker om barn som visar introverta respektive extroverta personlighetsdrag och hur förskollärarna tänker om det pedagogiska arbetet med dessa grupper av barn i förskolan. För att få svar på vårt syfte och våra frågeställningar, bygger undersökningen på en kvalitativ metod. LÄS MER
7. Vad är problemet med adekvat digital kompetens i förskolans policydokument? : En diskursanalys av förskolans policydokument berörande adekvat digital kompetens
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Abstrakt I Läroplan för förskolan: Lpfö18 (2018) beskrivs det att barn ska få möjlighet att utveckla adekvat digital kompetens vilket likaså skildras i andra policydokument som berör förskolan. Genom texten och dess innebörd påverkas dock människor på skilda vis och är därför relevanta att utsättas för ifrågasättande för att möjliggöra perspektiv och kunskap kring området (Bergström & Borèus, 2018). LÄS MER
8. Sluta skjut! : En poststrukturell policyanalys av dokumentationen efter pilotprojektet Sluta skjuts införande i Malmö
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESARSammanfattning : De senaste 30 åren har det grova och dödliga våldet mellan grupper ökat kraftigt i Sverige. De åtgärder som vidtagits har inte lyckats stävja våldet. Under 2018 startades därför pilotprojektet Sluta skjut upp i Malmö för att testa den amerikanska modellen Group Violence Intervention (GVI). LÄS MER
9. Undervisning som främjar elevernas användande av begrepp relaterade till värme och temperatur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : SammanfattningSyftet med vårt skrivande är att utreda hur lärare kombinerar olika arbetssätt för att främja elevernas lärande och förmågor inom naturorienterande ämnena i årskurs 4-6. I fokus för vårt intresse är elevernas utveckling av naturvetenskapliga begrepp värme och temperatur. LÄS MER
10. Man, mus eller kanske bara människa? : En kvalitativ studie om manliga förskollärare och deras uppfattningar kring traditionella könsmönster i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studien syftade till att undersöka hur manliga förskollärare uppfattar traditionella könsmönster i sitt arbete. Studien genomfördes med en kvalitativ ambition och semi-strukturerade intervjuer med åtta manliga förskollärare utgjorde grund för studien. LÄS MER