Sökning: "psychology of education"

Visar resultat 6 - 10 av 194 uppsatser innehållade orden psychology of education.

  1. 6. The Wealth of Moral Sentiments : En studie av Adam Smiths syn på lönearbete

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Richard Jönsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : My ambition in the midst of the myriad of conflicting views in Smith scholarship has been to examine Smith’s perspective on wage labour, as formulated in The Wealth of Nations, in light of previous research, the historical context, his moral psychology described in The Theory of Moral Sentiments, and his presentation of rights developed in Lectures on Jurisprudence. Therefore, the central question has been, “How did Adam Smith perceive wage labour?” Since The Wealth of Nations was formulated in a specific historical context - which has come to be known as the Scottish Enlightenment -, it is necessary to approach the text with an understanding of these historical conditions in order to grasp Smith's economic theory. LÄS MER

  2. 7. Historieundervisningen på lågstadiet? : Hur lärare för de yngre åren ser på yngre barns förmåga att förstå historia.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Marie Andersson; [2023]
    Nyckelord :historiemedvetande; lågstadiet; ämnesförståelse; historieundervisning; histo-risk tid; historisk utveckling; historiska tankeredskap; läromedelsforskning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att försöka undersöka hur f-3 lärare ser på yngre barns förmåga att förstå historia samt hur de undervisar för att utveckla elevernas historiska kunskaper och ämnesförståelse. Detta genom att med semistrukturerade intervjuer fråga två lärare om hur de väljer att planera och undervisa i ämnet för att skapa förutsättningar för eleverna att utveckla ett historiemedvetande. LÄS MER

  3. 8. The Word for World is Forest : A multidisciplinary approach to teaching about genocide

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Marco Zalazar; [2023]
    Nyckelord :Genocide; Dehumanization; Peace Education; Le Guin; Cognitive Estrangement; Engaged Reading; Socratic Pedagogy;

    Sammanfattning : The current position proposed as a possible antidote to future human conflicts is to educate our students about the horrific consequences of past atrocities. To this end, this research paper will examine the possibilities of teaching the students to recognize and reject dehumanizing attitudes in society. LÄS MER

  4. 9. Naturligt eller naturaliserat? En mixed methods studie på effekterna av attityd och kunskap om könsidentitet för psykologers bemötande av icke-binära och transpersoner

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Josefine Hellström Hansson; Julia Fogelberg; Astrid Sandgren; [2023]
    Nyckelord :transgender; non-binary; binary; attitude; knowledge; treatment; transperson; icke-binär; binäritet; icke-binäritet; attityd; kunskap; bemötande; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine the attitude and knowledge of psychologists in regard to transgender and non-binary people, and how it affects their treatment. Based on gender binary and non-binary this was investigated by integrating the main perspective of social psychology with gender studies. LÄS MER

  5. 10. Studera starkt : En fenomenografisk studie om en intervention i positiv psykologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Lif Frida; Winbäck Julia; [2023]
    Nyckelord :well-being; motivation; positive psychology; positive pedagogy; music education; Project: Study with Strength; välmående; motivation; positiv psykologi; positiv pedagogik; musikpedagogik; Projekt: Studera starkt;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att bidra med kunskap om hur elever och lärare uppfattar och samtalar om motivation och välmående, i förhållande till positiv psykologi. Som avgränsning har vi valt att undersöka elevers och lärares uppfattningar om interventionskursen Studera starkt. LÄS MER