Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 86 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Förskolemiljöns betydelse för barns fysiska aktivitet En kvalitativ studie om möjlighet till fysisk aktivitet inomhus

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Angelica Edvardsson Edin; Najma Adan; Zarlasht Shirinzadah; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; fysisk aktivitet; miljö; inomhusmiljö; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet var att undersöka hur förskollärarna tänker och ser på fysisk aktivitet och på inomhusmiljöns betydelse i förskolan. Våra erfarenheter från VFU perioder och när vi jobbat i förskola är att barnen blir hänvisade till att springa, hoppa och klättra utomhus och att tiden inomhus spenderas med lugnare aktiviteter. LÄS MER

  2. 2. Lek, lärande & rörelse på bostadsgården med dagvatten som resurs

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Anna Forsfält Ljungberg; Matilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :multifunktionalitet; vattenlek; inlärning; rörelse; dagvatten; dagvattenhantering; bostadsgård; ; vattengestaltning; ekostaden; Augustenborg; Bo01; resurshantering;

    Sammanfattning : Föreliggande studie utreder hur dagvatten kan användas som resurs för att främja lek, lärande och rörelse på bostadsgården. I urbana sammanhang ses ofta dagvatten som ett problem då stora vattenflöden överbelastar vår infrastruktur med förödande konsekvenser. LÄS MER

  3. 3. Barns fysiska aktivitet i förskolans inomhusmiljöer : En intervjustudie av förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Hanna Jäderberg; Katja Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Ekologisk systemteori; fysisk aktivitet; förskola; inomhusmiljö; rörelse;

    Sammanfattning : Forskning visar att barn är mer stillasittande idag än någonsin, mycket på grund av användandet av teknik och fritidsaktiviteter med låg aktivitetsnivå. Studier som lyfts i undersökningen visar att barns första fem år kantas av snabb mental och kroppslig utveckling och att det är under dessa tidiga år som vanor och livsstilsmönster etableras inför framtiden. LÄS MER

  4. 4. My liptrills, external & internal view. A self study based on Kopprasch etude no.5 for french horn

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i Malmö

    Författare :Astrid Hemmingsson; [2023]
    Nyckelord :French horn; liptrill; laryngoscopy Valthorn; läppdrill; laryngoskopi; Medicine and Health Sciences; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : ”Läppdrill” är en för många hornister svårbemästrad avancerad teknisk färdighet. Det finns många olika beskrivna metoder för optimal inlärning. Detta arbete är en självstudie med Kopprasch etyd nr 5 som övningsmetod och utvärderad med regelbunden flexibel endoskopisk filmning av svalg och larynx under övning. LÄS MER

  5. 5. Rörelse i förskolan : En studie i om förskollärares syn på barns rörelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maria Emilsson; Annie Ackerot; [2022]
    Nyckelord :Preschool; physical activity; Movement; Förskola; fysisk aktivitet och rörelse.;

    Sammanfattning : The purpose of our thesis was to investigate preschool teachers’ views on the children's need for movement in preschool activities. We wanted to know how children are given opportunities for movement in preschool. LÄS MER